تفاوت آجر نسوز سبک و سخت

تفاوت آجر نسوز سبک با آجر نسوز سنگین

آجر نسوز سبک وزن چیست؟

آجر نسوز سبک وزن اولین بار از تعریف نام آن فهمیده می شود. محصولات نسوز با چگالی کم، وزن سبک و هدایت حرارتی کم برای عایق حرارتی استفاده می شود. به عنوان مثال: آجرهای عایق حرارتی سفالی، آجرهای سبک پلی آلومینا بالا، آجرهای عایق سنگ مولایت، آجرهای مهره‌ای شناور، آجرهای گلوله‌ای توخالی آلومینا و غیره همگی محصولات آجر نسوز سبک وزن هستند.

تلفات ذخيره حرارتي مصالح ساختماني كوره هاي صنعتي و تلفات اتلاف حرارت در سطح بدنه كوره به طور كلي حدود 24 تا 45 درصد از مصرف سوخت را تشكيل مي دهد. استفاده از آجرهای سبک وزن با هدایت حرارتی کم و ظرفیت حرارتی کم به عنوان ماده ساختاری بدنه کوره می تواند در مصرف سوخت صرفه جویی کند. در عین حال از آنجا که کوره می تواند به سرعت گرم و خنک شود، می تواند کارایی تولید تجهیزات را بهبود بخشد. همچنین می تواند وزن بدنه کوره را کاهش دهد، ساختار کوره را ساده کند، کیفیت محصول را بهبود بخشد، دمای محیط را کاهش دهد و شرایط کار را بهبود بخشد.

  1. تعریف آجرهای نسوز سبک:

به طور کلی به آجرهای نسوز با چگالی کمتر از 1.3×103 کیلوگرم بر متر مکعب اطلاق می شود. وزن سبک به این معنی است که این آجر نسوز وزن سبکی دارد.

  1. آجرهای نسوز سبک دارای مشخصات زیر هستند:
  • چگالی کوچک و وزن سبک، که می تواند وزن بدن کوره را کاهش دهد و ساختار کوره را ساده کند.
  • تخلخل بالا، هدایت حرارتی کم، عایق حرارتی خوب، که می تواند باعث صرفه جویی در مصرف سوخت و بهبود بهره وری تولید تجهیزات شود.
  • مقاومت مکانیکی کم است و نمی توان از آن برای سازه های باربر استفاده کرد.
  • مقاومت در برابر سایش ضعیف است و برای قطعاتی که در تماس با شارژ هستند و به شدت فرسوده شده اند مناسب نیست.
  • تخلخل بزرگ است و نمی توان از آن برای تماس مستقیم با سرباره مذاب و قطعات فلزی مایع استفاده کرد.

آجرهای نسوز سبک وزن و عایق حرارتی سبک هستند، اما قوی نیستند و مقاومت در برابر سایش ضعیفی دارند و نمی توانند در معرض شعله های آتش با دمای بالا قرار گیرند. در میان وزن آجرهای نسوز سنگین، قابلیت عایق حرارتی و عایق حرارتی ضعیفی دارند، اما دارای استحکام بالا و مقاومت در برابر سایش و مقاومت در برابر حرارت بالا هستند. برای تجهیزات با دمای بالا می توان آجرهای نسوز سبک و آجرهای نسوز سنگین را با توجه به وضعیت واقعی با توجه به نیاز، با هم ترکیب کرد و از آن استفاده کرد. نتایج خوبی حاصل خواهد شد و طول عمر و کارایی استفاده از تجهیزات بهبود خواهد یافت.

5 دلیل اصلی برای استفاده از آجرهای نسوز هنگام ساختن فر پیتزا
بیشتر بخوانید

سوم، روش تولید آجرهای نسوز سبک

  • روش افزودنی های قابل احتراق، که عبارت است از افزودن مواد قابل احتراق مانند خرده چوب یا پودر کک در تطبیق. هنگامی که مواد قابل احتراق در طی فرآیند پخت آجر می سوزند، منافذ زیادی در آجر باقی می ماند.
  • روش کف کردن، یعنی افزودن عوامل کف کننده مانند صابون رزین در فرمولاسیون، و سپس پختن به محصولات متخلخل.
  • روش شیمیایی، با افزودن ماده خاصی در فرمولاسیون، یک واکنش شیمیایی که می تواند باعث ایجاد کف شود، مانند دولومیت یا پریکلاز به علاوه گچ، با استفاده از اسید سولفوریک رقیق به عنوان عامل کف، مقدار زیادی CO2 تولید می شود و آن را تشکیل می دهد.

فرق بین آجر نسوز سبک و آجر نسوز سخت یا سنگین چیست؟

آجرهای نسوز را می توان به انواع مختلفی تقسیم کرد. آجرهای نسوز سبک و آجرهای نسوز سنگین دو مورد از آنها هستند. آجرهای نسوز سبک به آجرهای نسوز با چگالی ظاهری کمتر از 1.3 گرم در متر مکعب و آجرهای نسوز سنگین اطلاق می شود. در اصطلاح عامیانه، کیفیت این دو متفاوت است. یکی سبک و دیگری سنگین.

اول از همه به آجرهای نسوز سبک، آجرهای نسوز عایق حرارت نیز گفته می شود که عمدتاً برای حفظ حرارت و عایق حرارتی استفاده می شود و برای کاهش اتلاف حرارت و اتلاف حرارت کوره ها یا تجهیزات حرارتی استفاده می شود. آنها معمولا برای لایه های دائمی تجهیزات حرارتی یا کوره ها استفاده می شوند.

عملکرد اصلی آجرهای نسوز سنگین مقاومت در برابر فرسایش گاز یا مایع، محافظت از خانه های کوره یا تجهیزات حرارتی در برابر فرسایش گاز یا مایع و اطمینان از عملکرد طبیعی کوره است. به طور کلی در لایه کاری تجهیزات حرارتی یا کوره ها استفاده می شود.

از جنبه کاربری می توان فهمید که از دو آجر نسوز مختلف در محیط های مختلف استفاده می شود، بنابراین از نظر محیط کاربری، نسوز سبک نمی تواند جایگزین آجر نسوز سنگین شود.

آجرهای نسوز سبک وزن ظاهری کمی دارند و تخلخل بالایی دارند. آنها می توانند گرما را در کوره ها ذخیره کنند. با این حال، به دلیل مقاومت فشاری کم، نمی توان از آنها برای قطعاتی که توسط گاز یا مایع شسته می شوند، استفاده کرد. آجرهای نسوز سنگین دارای چگالی ظاهری بالا، تخلخل کم، مقاومت فشاری بالا، مقاومت در برابر سایش خوب هستند و بهتر می توانند در برابر فرسایش و اصطکاک گاز یا مایع مقاومت کنند.

آجر پایه سنگ
بیشتر بخوانید

با توجه به شاخص های عملکرد اولیه، می دانیم که آجرهای نسوز سبک وزن نمی توانند جایگزین آجرهای نسوز سنگین شوند.

برای تبدیل نسوز سبک، عملکرد اصلی حفظ حرارت است. عملکرد اصلی آجرهای نسوز سنگین مقاومت در برابر دمای بالا و مقاومت در برابر خوردگی است. تفاوت های خاصی بین این دو در ذات وجود دارد، بنابراین این دو غیر قابل جایگزینی هستند. هم آجرهای نسوز سبک و هم آجرهای نسوز سنگین معمولاً از آجرهای نسوز در کوره ها استفاده می شوند. با توجه به محیط های کاربری متفاوت، انتخاب آجرهای نسوز نیز کاملاً متفاوت است.

آجرهای سبک معمولاً از این نوع آجر برای دیوارهای پارتیشن داخلی معمولی استفاده می کنند. ظرفیت باربری ساختمان زیاد نیست و اثر عایق صدا بسیار خوب است! محصولات استحکام از کوراندوم جدولی با کیفیت بالا و مولیت به عنوان سنگدانه، کامپوزیت سیلیمانیت به عنوان ماتریس، مخلوط با مواد افزودنی خاص و مقدار کمی اکسیدهای خاکی کمیاب، و سپس تشکیل فشار بالا و پخت در دمای بالا ساخته شده است.

مزایای آجر سبک:

  1. اقتصادی: می تواند هزینه اصلی را کاهش دهد. با برنامه ریزی برای استفاده از آجرهای سبک وزن نسبت به آجرهای رسی جامد، هزینه عمومی را می توان بیش از 5٪ کاهش داد.
  2. کاربردی بودن: استفاده از آجرهای سبک می تواند سطح استفاده را افزایش دهد. در تابستان گرم، دمای داخل ساختمان 2-3 درجه کمتر از آجرهای رسی جامد است که مصرف برق را کاهش می دهد.
  3. قابلیت ساخت: آجرهای سبک وزن کارایی عالی و ساخت آسان دارند. به دلیل بلوک های بزرگ و وزن سبک آنها، می توانند شدت کار را کاهش دهند، کارایی ساخت و ساز را بهبود بخشند و دوره ساخت را کوتاه کنند.

آجرهای نسوز سبک و آجرهای نسوز سنگین کاربردهای متفاوتی دارند، اما همه آنها ویژگی ها و کاربردهای اختصاصی خود را دارند. هر دو مزایای خاص خود را دارند. آنها را نمی توان جایگزین یکدیگر کرد، اما می توان با تطبیق با یکدیگر، انتخاب استفاده از آجرهای نسوز را با توجه به وضعیت واقعی تعیین کرد.

https://en.wamcn.net/news/the-difference-between-light-refractory-brick-and-heavy-refractory-brick.html

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *