دوام حرارتی آجر های نسوز به نسبت کیفیت

دوام حرارتی آجر های نسوز به نسبت کیفیت

آجر نسوز از جمله ی آجر های پر کاربرد در معماری امروزه می باشد که در صورتی که کیفیت آن ها مناسب باشد دارای دوام حرارتی بسیار بالایی می باشند به این معنی که این آجر ها می توانند حرارت های بسیار زیادی را تحمل نمایند بدون این که آسیبی به آن ها وارد شود.

آجر های نسوز خواص فیزیکی و شیمیایی خود را در درجه حرارت بالا حفظ می کنند و برای همین از آن ها در کوره ها و معادن و اطراف شومینه و … استفاده می شود.این آجر ها علاوه بر مقاومت حرارتی بالا در برابر تخریبات موادی همچون مواد شیمیایی و بار مکانیکی و ضربات و … نیز مقاوم می باشند بنابراین علاوه بر دوام حرارتی بسیار زیادشان دارای کیفیت خوبی نیز می باشند .

مواد تشکیل دهنده ی آجر نسوز :

آجر نسوز از خاک چینی تولید می شود.خاک چینی از کانی های نسوز معدنی تشکیل می شود خاک چینی خواص فیزیکی و شیمیایی آجر را در درجه حرارت های بالا حفظ می کند و حالتی پایدار به آن ها می دهد و همین امر موجب مقاومت آجر می شود.آجر های نسوز به دلیل ساختار مولکولی ظریف و منظم و متراکم که دارند در برابر حرارت های بالا مقاوم می باشند.

 تاثیر کیفیت آجر نسوز در دوام حرارتی آن :

آجر های نسوز در صورتی که کیفیت بالایی داشته باشند دوام حرارتی بالایی خواهند داشت از این رو باید قبل از تهیه آجر نسوز نکاتی را در نظر گرفت .

آجر نسوز باید مقاومت لازم را در برابر رطوبت، یخ زدگی و حرارت بالا داشته باشد.آجر های نسوز نباید هیچ گونه لپ پریدگی یا شکستگی داشته باشند.آجر نسوز با کیفیت مانع جذب رطوبت می شود و از این رو باید توجه داشت که میزان جذب رطوبت آن کمتر از 2 درصد باشد.

آجر نسوز
بیشتر بخوانید

باید توجه داشت که در تحدب و تعقر آجر های نسور هیچ پیچیدگی وجود نداشته باشد.آجر نسوز باید فاقد نمک در ساختار خود باشند و یا حداقل میزان نمک موجود در آن کمتر از 1 در صد باشد.اگر به نکات گفته شده در تهیه آجر نسوز دقت گردد و از کیفیت آن ها مطمئن شد می توان به یقیین گفت که آجر مورد نظر دوام حرارتی بالایی در برابر حرارت های بالا خواهد داشت.

تاثیر آجر نسوز با کیفیت در امنیت :

آجر های نسوز علاوه بر طیف رنگی زیبایی که به صورت طبیعی ارائه می دهند و موجب زیبایی محیط می شوند به دلیل سبک بودن و کم وزن بودنشان قدرت جذب بالایی در نگه داشتن مصالح از خود نشان می دهند و در نتیجه خطر سقوط را به صفر می رسانند.

بنابراین باید گفت که سازه هایی که با آجر نسوز با کیفیت ساخته می شوند بسیار مقاوم می باشند و در برابر هر لرزه ای از بین نمی روند.علاوه بر این ها آجر های نسوز در مقابل اشعه ماوراء بنفش و تابش مستقیم خورشید نیز مقاوم می باشند و دارای دوام بسیار زیادی در برابر هوازدگی و تغییرات جوی می باشند.

آجر های نسوز فاقد هر گونه ناخالصی در ساختار خود می باشند و در نتیجه شوره نمی زنند و ترک بر نمی دارند وهیچ گونه لک و پوسیدگی و فرسایشی در ظاهر و باطن آن ها به وجود نمی آید.بنابراین با موارد گفته شده و با خصوصیاتی که آجر های نسوز با کیفیت دارند عمر مفید سازه بالا می رود و در نتیجه ساکنین احساس امنیت و آرامش می کنند.

دوام سازه با آجر نسوز
بیشتر بخوانید

خصوصیات آجر نسوز با کیفیت :

مقاوم در برابر باران های اسیدی

باران های اسیدی حاوی آلاینده های مضری می باشند که در میان خطرات و آسیب هایشان به نمای ساختمان ها نیز آسیب می رسانند اما آجر های نسوز که کیفیت لازم را داشته باشند در برابر این باران ها مقاوم بوده و آسیبی به نمای ساختمان وارد نمی کنند .

ضد حریق

آجر های نسوز دارای بالاترین مقاومت در برابر آتش می باشند و در شرایط سخت حرارتی تا دمای 1200 درجه سانتی گراد را می توانند تحمل کنند.البته باید توجه نمود که حتما با مواد با کیفیت بالا و در شرایط مناسبی تولید شده باشند.

ثبات رنگ

دوام بالا و ماندگاری رنگ و تغییر نکردن آجر های نسوز از دیگر خصوصیات آجر های نسوز با کیفیت می باشد.

معمولا بیشتر مصالح ساختمانی به مرور زمان و بر حسب تغییرات آب و هوایی دچار رنگ پریدگی و یا تغییراتی در ظاهر خود می شوند.آجر های نسوز با کیفیت در شرایط متفاوت آب و هوایی تغییری در ظواهرشان به وجود نمی آید و همچنین به دلیل طبیعی بودن رنگ در ساختارشان، در مرور زمانی تغییری در رنگ آن ها ایجاد نمی شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *