طبقه بندی آجر

طبقه بندی آجر | معرفی 50 نوع آجر در ساختمان

“معماری زمانی آغاز می شود که عاقلانه دو آجر را در کنار هم قرار دهید.”

طبقه بندی آجر در انواع مختلف

خانه جایی است که می توانید در آن احساس راحتی کنید و احساس کنید با خودتان هستید. مهم نیست که خانه شما در یک آپارتمان است یا خانه ییلاقی است ، تا زمانی که قلب شما آنجا باشد. خانه از نظر فیزیکی با اجزای مختلف ، یعنی اجزای سازه ای و اجزای غیر سازه ای ساخته شده است. تیرها ، ستون ها ، پی ها و غیره اجزای سازه ای هستند در حالی که درها ، پنجره ها ، کاشی ها ، رنگ ها و غیره اجزای غیر سازه ای هستند. دیوار می تواند یک جزء سازه ای یا یک جزء غیر سازه ای باشد. دیوار یکی از اجزای اساسی مهم ساختمان است که به محض ساختن نمی توان آن را اغلب تغییر داد. بنابراین ، انتخاب واحدهای دیوار بنایی مناسب برای دیوار خانه یک کار مهم است ، زیرا گزینه های زیادی مانند آجر ، سنگ ، بلوک های بتنی ، چوب و غیره در بازار موجود است.

تاریخچه آجر

آجرهای قبلی آجر خشک شده بودند ، بدین معنی که از خاک رس یا گل تشکیل شده و خشک می شدند (معمولاً در زیر نور خورشید) تا زمانی که به اندازه کافی برای استفاده قوی شوند. قدیمی ترین آجرهای کشف شده که در اصل از گل ساخته شده اند قبل از 7500 سال قبل از میلاد مسیح است.

بر اساس “فردریک اس. مریت” (نویسنده کتاب طراحی و ساخت ساختمان) آجر یک ساختمان بنایی مستطیل شکل است که حداقل 75٪ آن جامد نیست و از خاک سوخته ، شیل یا مخلوطی از این مواد ساخته شده است.

هیچ مصالح ساختمانی دیگری نمی تواند با ظرافت و سبک کلاسیک آجر مطابقت داشته باشد. آجرها رایج ترین و پرکاربردترین واحدهای دیواری در سراسر جهان هستند ، زیرا خاک برای تولید آجر در همه جا به جز دسرها و مناطق سنگی بسیار زیاد است. این روزها انواع مختلفی از آجر برای خانه ها موجود است. بنابراین ، ما قصد داریم اطلاعاتی را در مورد انواع آجر به شما ارائه دهیم که می توانید از بین آنها به دلخواه و نیاز خود انتخاب کنید.

آجرها فقط به عنوان واحدهای دیواری استفاده نمی شوند بلکه می توانند در سنگ فرش ، کف ، قرنیز ، طاق ، سقف ، دیوار حائل و غیره استفاده شوند.

به گفته ‘R.Berry’ (نویسنده ساخت ساختمان ها ، جلد 7) ، نمی توان آجرها را به عنوان خوب یا بد طبقه بندی کرد ، زیرا برخی از آنها برای یک منظور خوب هستند و برای اهداف دیگر مفید نیستند. آجرها را می توان بر اساس کاربرد ، کیفیت ، شکل ، مواد اولیه ، روش تولید و غیره طبقه بندی کرد.

طبقه بندی آجر بر اساس کد IS 1077: 1992

طبقه بندی آجر

انواع آجر مورد استفاده در ساختمان

طبقه بندی آجر بر اساس معیارهای مختلف است.

طبقه بندی آجرها بر اساس موارد زیر انجام می شود:

  • کیفیت
  • سوزاندن آجر
  • روش ساخت
  • ماده خام
  • استفاده از موقعیت مکانی
  • قابلیت مقاومت در برابر آب و هوا
  • هدف از استفاده
  • شکل
  • حفره ها
  • منطقه

طبقه بندی آجر بر اساس کیفیت

  1. آجر درجه یک

آجر درجه یک

این نوع آجر در مقایسه با سایر آجرها دارای کیفیت خوبی است. اینها از خاک رس مرغوب ساخته شده اند. این نوع آجرها از نظر شکل و اندازه منظم هستند. آنها دارای لبه های تیز و سطوح صاف هستند. آجرهای درجه یک کاملاً سوخته و دارای رنگ قرمز ، گیلاس یا مسی هستند. آنها توسط قالب میز در کوره ساخته می شوند. هنگام غوطه ور شدن در آب شیرین به مدت 24 ساعت ، آنها نباید بیش از 20 درصد آب وزن خشک خود را جذب کنند. این نوع آجرها دارای قدرت خرد شدن در حدود 105 کیلوگرم در سانتی متر مربع هستند. این نوع آجرها در صورت برخورد با یکدیگر صدای زنگ می دهند. این آجرها عاری از عیب ، ترک ، سنگ ، تراشه و غیره بوده و از دوام بیشتری برخوردارند. آنها برای ماهیت دائمی و برتر کار و همچنین برای دیوارهای باربر استفاده می شوند.

  1. آجر درجه دو

آجر درجه دو

این نوع آجرها دارای کیفیت متوسطی هستند. در شکل و اندازه آجرهای درجه دو بی نظمی های جزئی وجود دارد. این نوع آجرها با قالب گیری زمینی قالب گیری می شوند. به دلیل قالب گیری روی زمین ، لبه های تیز و سطوح صاف ندارند. هنگام غوطه ور شدن در آب شیرین به مدت 24 ساعت ، آنها نباید بیش از 22 درصد آب وزن خشک خود را جذب کنند. این نوع آجرها دارای قدرت خرد شدن در حدود 70 کیلوگرم در سانتی متر مربع هستند. آجرهای درجه دو نیز هنگام برخورد با یکدیگر صدای زنگ را می دهند. این نوع آجرها در سازه های دائمی ، برای دیوارهای پارتیشن و دیوارهای باربر سازه های کوچک نیز استفاده می شوند.

  1. آجر درجه سوم

آجر درجه سوم

آنها از آجرهای بی کیفیت هستند. این نوع آجرها بیش از حد سوخته یا زیر سوختگی دارند. آجرهای درجه سه از نظر اندازه و شکل منظم نیستند. آنها دارای لبه های ناعادلانه و سطوح ناهموار هستند. این نوع آجرها نیز با قالب گیری زمین قالب گیری شده و در بست ها سوزانده می شوند. هنگام غوطه ور شدن در آب شیرین به مدت 24 ساعت ، آنها نباید بیش از 25 درصد آب وزن خشک خود را جذب کنند. این نوع آجرها دارای قدرت خرد شدن در حدود 35 کیلوگرم در سانتی متر مربع هستند. آجرهای درجه سه هنگام برخورد با هم صدای کسل کننده ای می دهند. آجرهای درجه سه در سازه های موقت استفاده می شوند.

  1. آجرهای کلاس چهارم

آجرهای کلاس چهارم

آجرهای درجه چهار از آجرهای بی کیفیت و طبیعت شکننده هستند. بنابراین ، نمی توان از آنها برای مصارف ساختمانی استفاده کرد. آنها خرد شده و به عنوان سنگدانه در ساخت بتن آجری استفاده می شوند. آنها معمولاً به صورت شکسته ، در راهسازی ، فونداسیون و کف به عنوان سنگدانه های درشت استفاده می شوند.

طبقه بندی آجر بر اساس سوختن

  1. آجرهای نسوخته

آجرهای نسوخته

آنها به آجرهای خشک شده در آفتاب نیز معروف هستند. اعتقاد بر این است که برای اولین بار هنگام استفاده از آجرها ، آنها به شکل خشک شده در آفتاب (آجرهای نسوخته) در مصر حدود 6000 سال پیش بودند. آجرهای خشک شده برای سازه های موقت استفاده می شود. آنها به اندازه خشک شدن در زیر نور خورشید قوی نیستند. این نوع آجرها مقاومت کمتری در برابر آتش و آب دارند. آجرهای آفتاب سوخته برای سازه های دائمی مناسب نیستند. این نوع آجرها در مقایسه با سایر آجرها دارای مقاومت بسیار کمی هستند و دوام کمتری دارند.

  1. آجر سوخته

امروزه آجرهایی که معمولاً مورد استفاده قرار می گیرند ، آجرهای سوخته هستند. آنها آماده می شوند و در کوره سوزانده می شوند. آجرهای سوخته در مقایسه با آجرهای نسوخته از استحکام بالایی برخوردارند ، اما ممکن است برخی از عیوب باقی بمانند. بنابراین ، آنها به شرح زیر طبقه بندی می شوند:

  • آجر درجه یک
  • آجر درجه دو
  • آجر درجه سه
  • آجر کلاس چهارم

که قبلاً قبلاً مورد بحث قرار گرفته است.

  1. آجرهای بیش از اندازه سوخته

آجرهای بیش از اندازه سوخته

این نوع آجرها در دمای بالا و برای مدت زمان طولانی تری نسبت به آجرهای معمولی پخته می شوند. در نتیجه ، شکل آجر سوخته مخدوش می شود. از آجرهای سوخته به عنوان سنگدانه درشت در بتن اسلب و تیر استفاده می شود که با آب تماس پیدا نمی کند.

طبقه بندی آجر بر اساس روش تولید

  1. آجر اکسترود شده

آجر اکسترود شده

این دستگاه با فشار دادن خاک رس و آب به قالب فولادی ، با شکل و اندازه بسیار منظم ، و سپس برش ستون حاصل به واحدهای کوتاهتر با سیم قبل از شلیک ساخته می شود. دارای سه یا چهار سوراخ است که تا 25 درصد حجم آجر را تشکیل می دهد. سوراخ های موجود در آجرها وزن آجرها را کاهش می دهد ، بنابراین استفاده از آنها ارزان تر و راحت تر از فشار خشک است. نماهای ناهموار باعث می شود که تزیینات را راحت تر انجام دهید. آجرهای معمولی اکسترود شده یک نوع آجر مقرون به صرفه است که می تواند برای ساخت و ساز استفاده شود ، جایی که نماها باید پنهان یا پوشانده شوند. در ساخت و سازهایی که بودجه محدودی در دسترس است استفاده می شود.

  1. آجر قالبی

آجر قالبی

دو نوع آجر قالبی مانند آجرهای دستی و آجرهای قالب دار وجود دارد. آجرهای دست ساز به صورت دستی به صورت قالب در می آیند. قالب گیری دستی آجر بسیار مورد استفاده قرار می گیرد و می تواند روی میز یا روی زمین ساخته شود. آجرهای قالب دار دستگاهی ، لبه های نرم و نامنظم آجرها هستند که با قالب گیری در دستگاه قالب جعبه تولید می شوند.

  1. آجر فشرده خشک

آنها انواع سنتی آجر هستند که با فشرده سازی خاک به قالب ساخته می شوند. آجرهای فشرده خشک دارای یک قورباغه عمیق در یک سطح ملافه و قورباغه کم عمق در سطح دیگر هستند. این نوع آجرها آجرهای با کیفیتی نسبت به آجرهای اکسترود شده هستند.

طبقه بندی آجر بر اساس مواد اولیه

  1. آجرهای رسی سوخته

این پرکاربردترین آجر است. هنگام استفاده در کارهای ساختمانی نیاز به گچ کاری دارد. این نوع آجرها معمولاً از خاک رس با سوزاندن ساخته می شوند. آجرهای سفالی سوخته نوع متداول آجر برای کارهای ساختمانی هستند. آجرهای درجه یک ، آجرهای درجه دو ، آجرهای درجه سوم ، آجرهای درجه چهار نمونه ای از آجرهای سفالی سوخته هستند.

همانطور که از نامش پیداست ، این نوع آجرها با استفاده از خاکستر بادی تولید می شوند. حاوی مقدار زیادی اکسید کلسیم در آن است. به همین دلیل ، معمولاً به عنوان خود سیمان توصیف می شود. آجر خاکستر بادی هنگام تماس با رطوبت منبسط می شود. آنها نسبت به آجرهای رسی سوخته متخلخل کمتری دارند. سطح صافی را ایجاد می کند بنابراین نیازی به گچ کاری ندارد. این آجرها خواص بهتری نسبت به آجرهای رسی دارند و در برابر چرخه های انجماد و ذوب مقاومت زیادی دارند. مزایای آجر خاکستر بادی نسبت به آجرهای سفالی این است که از استحکام بالا ، عایق آتش بالا ، اندازه یکنواخت برای اتصالات بهتر برخوردار است. از نظر محیط زیست ، یک ماده سبز است.

  1. آجر خاکستر بادی

آجر خاکستر بادی

همانطور که از نامش پیداست ، این نوع آجرها با استفاده از خاکستر بادی تولید می شوند. حاوی مقدار زیادی اکسید کلسیم در آن است. به همین دلیل ، معمولاً به عنوان خود سیمان توصیف می شود. آجر خاکستر هنگام تماس با رطوبت منبسط می شود. آنها نسبت به آجرهای رسی سوخته متخلخل کمتری دارند. سطح صافی را ایجاد می کند بنابراین نیازی به گچ کاری ندارد. این آجرها خواص بهتری نسبت به آجرهای رسی دارند و در برابر چرخه های انجماد و ذوب مقاومت زیادی دارند. مزایای آجر خاکستر بادی نسبت به آجرهای سفالی این است که از استحکام بالا ، عایق آتش بالا ، اندازه یکنواخت برای اتصالات بهتر برخوردار است. از نظر محیط زیست ، یک ماده سبز است.

  1. آجر بتنی
انواع آجرنما
بیشتر بخوانید

آجر بتنی

آجر یا بلوک های بتنی از بتن ساخته می شوند. آنها آجرهای بی کیفیت هستند و همچنین دارای مقاومت فشاری کمی هستند. این کم استفاده ترین آجر است. آجرهای بتنی در بالا و پایین دوره ضد رطوبت استفاده می شود. این آجرها به دلیل کاهش صدا و کیفیت مقاوم در برابر حرارت ، برای نما ، نرده ها و آجرهای داخلی استفاده می شوند. به آجرهای بتنی نیز آجر ملات می گویند. اگر رنگدانه در حین تولید اضافه شود ممکن است رنگهای متفاوتی داشته باشد. این نوع آجرها را می توان در اندازه های مورد نیاز تولید کرد. مزایای آجرهای بتنی نسبت به آجرهای سفالی این است که می توان آنها را در محل ساخت ساخت ، مقدار ملات مورد نیاز را کاهش می دهد و می تواند برای تولید رنگهای مختلف در طول تولید آن تولید شود.

  1. آجر ماسه آهکی

این نوع آجرها از آهک و ماسه ساخته شده اند و از این رو به عنوان آجر آهک ماسه ای نامگذاری شده اند. آنها همچنین به عنوان آجر سیلیکات کلسیم شناخته می شوند. آجرهای آهکی ماسه ای برای مصارف مختلف در ساخت و ساز استفاده می شود ، به عنوان مثال ، کارهای تزئینی در ساختمانها ، بناها و غیره. در طی فرآیند اختلاط مرطوب ، یک واکنش شیمیایی رخ می دهد که مخلوط ها را به هم می چسباند. سپس ، این مخلوط ها در قالب ها تحت فشار قرار می گیرند. رنگ خاکستری این آجرها نمای زیبایی را به شما می دهد. این نوع آجرها ظاهر یکنواخت تری و سطح صاف تری نسبت به آجرهای سفالی سوخته ارائه می دهند ، به همین دلیل نیازی به گچ کاری ندارد. آجرهای ماسه ای به عنوان اعضای باربر استفاده می شوند زیرا بسیار قوی تر هستند.

  1. آجرهای آتش نشانی/ آجرهای نسوز

آجرهای آتش نشانی انواع خاصی از آجرها هستند که می توانند دمای بسیار بالا را بدون تأثیر بر شکل ، اندازه و استحکام آن تحمل کنند. آنها همچنین به عنوان آجر نسوز نامیده می شوند. استفاده از آجرهای نسوز محدود به ساخت دیوارهای داخلی کوره برای تولید فلزات و کاربردهای مشابه در دمای بالا است. آجرهای نسوز نیز بر اساس واکنش پذیری آنها نسبت به ذوب شدن در دماهای بالا طبقه بندی می شوند.

  1. آجرهای اسیدی

آنها در برابر مذابهای ترکیب اسیدی مقاوم هستند (اما با مذابهای ترکیب اصلی واکنش نشان می دهند). نمونه ای از این نوع آجرها آجر سیلیس است.

  1. آجرهای اساسی (قلیایی)

این آجرهای پایه (قلیایی) در برابر ذوب ترکیبات پایه (قلیایی) مقاوم هستند. بنابراین ، برای استفاده در کوره هایی که مذابهای اسیدی در حال گرم شدن هستند مناسب نیستند. آجرهای منیزیا و آجرهای بوکسیت نمونه هایی از آجرهای اساسی هستند.

  1. آجرهای خنثی

آجرهای خنثی نسبت به مذابهای اسیدی و اساسی واکنش پذیر نیستند. از این رو اینها کاربردهایی در گرمایش هر یک از انواع مذاب پیدا می کنند. نمونه هایی از این نوع آجرها آجرهای کرومیت و آجرهای کروم مگنزیت هستند.

آجرهای نسوز بر اساس ترکیب آنها طبقه بندی می شوند

  1. آجر خاک رس آتش

آجر خاک رس آتش

این آجرها طبقه مهمی از مواد نسوز گروه اسیدی هستند. مواد اولیه برای تولید آن می تواند دمای بسیار بالا را بدون نرم شدن یا ذوب شدن تحمل کند. چنین رس اغلب در زیر لایه های زغال سنگ در طبیعت موجود است. سیلیس و آلومینا دو ترکیب اصلی خاک رس هستند. اینها به روشی شبیه به آجرهای معمول ساخته می شوند. خاک رس انتخاب شده در پودر ریز خرد شده و در واحد آجر قالب گیری می شود. سپس آنها را در کوره پیوسته در دمای بسیار بالا (1600 تا 1900 درجه سانتیگراد) خشک کرده و می سوزانیم. آنها قبل از بیرون آوردن از کوره به تدریج سرد می شوند. آنها بر اساس دما به سه نوع تقسیم می شوند.

  • وظیفه بالا (1482 تا 1648 درجه سانتیگراد).
  • وظیفه متوسط (1315 تا 1481 درجه سانتیگراد)
  • کم کار (870 تا 1314 درجه سانتی گراد)

این سه نوع آجر دارای ظرفیت باربری بالا و ضریب انبساط حرارتی کمی هستند. آنها به طور کلی به عنوان یک ماده آستری در کوره های طنین انداز و کوره های فولادی استفاده می شوند. آجرهای نسوز بر اساس ترکیب به انواع زیر طبقه بندی می شوند.

  1. آجرهای سیلیس آتش نشانی

اینها بیشتر از سیلیس ساخته شده اند که ممکن است از 95 درصد یا بالاتر متغیر باشد. مواد باقی مانده معمولاً اکسید کلسیم است که به عنوان عامل اتصال دهنده عمل می کند. اینها طبیعت اسیدی هستند. مواد اولیه آنها کوارتز خالص (SiO2) یا ماسه سنگ با محتوای سیلیس بالا است. واحدهای قالب گیری شده در حدود 1500 درجه سانتیگراد سوزانده می شوند. آنها به طور گسترده ای در مبدل بسمر به عنوان مواد روکش استفاده می شوند ، زیرا در این حالت سرباره ماهیت اسیدی دارد.

  1. آجر نسوز منیزیت

آجر نسوز منیزیت

آنها در میان نسوزهای اصلی یا آجرهای نسوز طبقه بندی می شوند. مواد اولیه آنها اکسید منیزیم است. منبع اصلی آن سنگ دولومیت است.

  1. آجر نسوز بوکسیت

آنها همچنین یک کلاس بسیار مهم از آجرهای اصلی (قلیایی) آتش تشکیل می دهند. آنها از سنگ بوکسیت ساخته شده اند که با مقداری خاک رس (از نوع خاک رس آتش) مخلوط شده است.

  1. آجرهای نسوز کرومیت

این متعلق به کلاس خنثی آجرهای نسوز است. مواد اولیه مورد استفاده برای این نوع آجرهای نسوز یک ماده معدنی به نام CHROMITE است. این ماده معدنی دو ترکیب اکسید کروم و آهن در ترکیب آن است. این نوع آجرهای نسوز قادر به مقاومت در برابر هر دو محیط اسیدی و اساسی در کوره هستند. آجرهای نسوز کرومیت معمولاً در کوره های فولادی استفاده می شوند.

  1. آجر گانیستر

گانیستر ماسه سنگ تیره رنگی است که تا 10 درصد خاک رس دارد. در بریتانیا ( مرکز مهم شفیلد ، ولز و اسکاتلند است) استخراج می شود. ساخت آنها شبیه به آجرهای سیلیس است. آنها بسیار مقاوم هستند ، زیرا می توانند دمای 1800 درجه سانتیگراد را تحمل کنند و مخصوصاً برای پوشش کوره ها و غیره مناسب هستند.

  1. آجر لعابدار

آجر لعابدار

این نوع آجر دارای پوشش سرامیکی است که به سطح بیرونی آن ذوب شده است. این آجرها را معمولاً دوبار آتش می زنند ، یک بار برای تولید خود آجر و بار دوم برای جوش خوردن پوشش سرامیکی روی سطح آجر. آجر لعابدار یک گزینه جذاب و بادوام است که در ساختمانهای بیرونی و داخلی مورد استفاده قرار می گیرد.

برای تولید آجرهای لعابدار ، آجرهای نسوز یا شیل ها بهترین هستند. همانطور که معمولاً لازم است با اتصالات با ضخامت بیش از 3 میلی متر ساخته نشوند ، باید شکل آنها درست و مستقیم باشد. بنابراین ، آنها با دقت فشرده می شوند و گاهی اوقات دوباره فشار داده می شوند.

مزایای آجرهای لعابدار:

این آجرها نمای منحصر به فردی به سازه ها می دهند و دوام ، استحکام و تنوع را افزایش می دهند. اینها برای مقاومت در برابر هر شرایط آب و هوایی سخت شده و جذابیت زیبایی خود را برای مدت طولانی حفظ می کنند.

طبقه بندی آجرها بر اساس محل استفاده

  1. آجر نما

آجرهای نما آجرهایی هستند که قابل مشاهده هستند و روی دیوار نصب شده اند. از این نوع آجرها در نمای ساختمان استفاده می شود. این آجرها از نظر اندازه استاندارد ، از سایر آجرها محکمتر هستند و همچنین دوام بهتری دارند. آنها نمای زیبایی را به ساختمان یا خانه ارائه می دهند. انواع زیادی از آجرهای نما وجود دارد که از تکنولوژی و تکنیک های مختلف استفاده می کند. آجرهای نما باید در برابر آب و هوا مقاوم باشند زیرا عموماً در دیوار بیرونی ساختمانها استفاده می شوند. آجرهای اکسترود شده یکی از انواع آجرهای نما هستند.

با توجه به گفته “دونالد واتسون” (نویسنده استانداردهای صرفه جویی در زمان برای مصالح و سیستم های ساختمانی) ، آجرهای نما بر اساس طیف وسیعی از تغییرات رنگ و تحمل ابعادی در ASTM C216 به سه نوع زیر طبقه بندی می شوند:

  • (الف) نوع FBS

این آجرها برای مصارف عمومی جایی که محدوده رنگ وسیع تر و تنوع بیشتر در اندازه مجاز است ، استفاده می شوند. این آجرها در جایی مورد استفاده قرار می گیرد که فقط به دقت متوسط نیاز باشد.

  • (ب) نوع FBX

این آجرها برای مصارف عمومی هستند.در پروژه خاصی که ظاهر یکنواخت و یکپارچه مورد نظر است استفاده می شود.

  • (ج) نوع FBX

این آجرها به منظور ایجاد جلوه های معماری مشخص ناشی از عدم یکنواختی در اندازه ، رنگ و بافت انتخاب شده اند.

علاوه بر این ، آجرهای روبرو انواع مختلفی دارند:

  • (د) آجر فلتون

آجر فلتون

آجر فلتون متداول ترین آجر مهندسی در ساختمان است. این نوع آجرها بسیار سخت و متراکم هستند و رنگ صورتی و تکه ای دارند. آجر فلتون دارای بافتی است که در آن آجرها در کوره روی هم قرار می گیرند. آجر فلتون از آغاز قرن بیستم در سراسر انگلستان مورد استفاده قرار گرفته است.

  • ه) آجر ماهی قزل آلا

از آنجایی که آجر ماهی قزل آلا در طول فرایند سوزاندن در نزدیکی کوره قرار دارد ، این نوع آجرها کمی زیر سوختگی قرار دارند. این بدان معنی است که آنها نرم تر از آجرهای قوسی هستند. آنها آجرهای با کیفیت نیستند.

  • (و) آجرهای آب گیر

برای ساخت این نوع آجرها ، خاک آبرفتی با رطوبت بسیار بالا در قالب ها فشرده می شود و از آب به عنوان روان کننده برای آزادسازی خاک مرطوب از قالب های چوب سخت استفاده می شود. از آنجا که خاک رس از قالب ها خارج می شود ، یک سطح غیر معمول ایجاد می شود ، که پس از شلیک ، منجر به ایجاد یک پتینه بافتی می شود که هرگز توسط هیچ فرایند دیگر آجر سازی تکرار نشده است.

  1. آجرهای پشتیبان

آجرهای پشتی هیچ ویژگی خاصی ندارند. آنها فقط در پشت آجرهای نما جهت پشتیبانی ارائه شده اند.

طبقه بندی آجرها بر اساس قابلیت مقاومت در برابر آب و هوا

بر اساس نظر “دونالد واتسون” (نویسنده استانداردهای صرفه جویی در زمان برای مصالح و سیستم های ساختمانی) ، آجرها بر اساس قرار گرفتن در معرض آب و هوا مطابق ASTM C62 در انواع زیر طبقه بندی می شوند:

  1. آجر درجه سخت آب و هوا (SW)

این نوع آجرها می توانند در برابر یخ زدایی مکرر مقاومت کنند. آنها برای کشورهایی که عمل انجماد و ذوب شدید اتفاق می افتد مفید هستند.

  1. آجر درجه متوسط آب و هوا (مگاوات)

آجرهای درجه متوسط آب و هوا در کشورهای گرمسیری استفاده می شود. این نوع آجرها همچنین می توانند برای کشورهایی با آب و هوای گرم مفید باشند که در آنها یخ زدایی زیاد اتفاق نمی افتد. آنها می توانند دمای بالا را تحمل کنند.

  1.  آجر بدون درجه آب و هوا (NW)
آجر نما مشکی
بیشتر بخوانید

آنها آجرهای معمولی هستند و هیچ قابلیت مقاومت در برابر آب و هوا را ندارند. این نوع آجرها برای دیوارهای داخلی استفاده می شود.

طبقه بندی آجرها بر اساس هدف استفاده

  1. آجرهای معمولی

این نوع آجرها متداول ترین آجرهایی هستند که در ساختمان استفاده می شوند. آنها هیچ ویژگی یا الزامات خاصی ندارند. آنها دارای مقاومت کم ، کیفیت پایین ، مقاومت فشاری پایین هستند. آجرهای معمولی معمولاً برای ساخت دیوارهای داخلی استفاده می شوند.

  1. آجرهای مهندسی

آجرهای مهندسی

این آجرها به دلایل زیادی محبوب هستند. آجرهای مهندسی دارای مقاومت فشاری بالا و ظرفیت جذب آب کمی هستند. آنها دارای مقاومت خوب در برابر رطوبت ، ظرفیت تحمل بار و خواص مقاوم در برابر مواد شیمیایی هستند. آنها دارای رنگ قرمز یکنواخت هستند. آجرهای کلاس A قوی ترین هستند ، اما آجرهای کلاس B بیشترین استفاده را دارند. آنها عمدتا برای کارهای مهندسی عمران مانند فاضلاب ، منهول ، کارهای زمینی ، دیوارهای حائل ، دوره های مقاوم در برابر رطوبت و غیره استفاده می شوند. این نوع آجرها در دمای بسیار بالا سوزانده می شوند تا یک محصول قوی و متراکم تشکیل شود. آنها همچنین در طراحی سازه ها استفاده می شوند و همچنین در برنامه های خاص که در آن استحکام ، مقاومت در برابر سرما ، مقاومت در برابر اسید ، تخلخل کم مورد نیاز است ، استفاده می شود. آجرهای مهندسی عموماً برای زیرزمین هایی که حملات شیمیایی یا آب شایع است استفاده می شود.

طبقه بندی آجرها بر اساس شکل

بر اساس شکل ، آجرها به انواع زیر طبقه بندی می شوند:

  1. آجر بولنوز

آجر بولنوز

از این آجرها برای تشکیل کوئین های گرد استفاده می شود. آجرهای بولنوز ، با لبه های بیرونی صاف و گرد ، برای لطافت زیبایی و افزودن محافظت و جذابیت بصری در بالای دیوارها و در اطراف دهانه ها به پنجره ها ، درگاه یا جزئیات گوشه ای ساختمانها استفاده می شود.

  1. آجر قرنیز یا کتیبه ای

آجر قرنیز یا کتیبه ای

این آجرها در انواع مختلفی از اشکال ساخته می شوند ، تا ضخامت دیوار را تعیین کرده و در قسمت زیرین حلقوی آب باران را دور بریزند. این آجرها در جاهایی که قرار است مقابله ایجاد شود مورد استفاده قرار می گیرند. اشکال آجر قرنیز را می توان به صورت چاقو ، نیمه زمین یا پشت زین قرار داد. آجرهای قرنیز در بالاترین جهت بر روی پاراپت ها استفاده می شوند.

  1. آجر Cownose

آجر Cownose

آجرهای کاونوز در هر دو انتها با بولنوز ساخته می شوند. همچنین از آن به عنوان آجر دو گوزن نام می برند. آجرهای bullnose در لبه ها استفاده می شوند ، جایی که گوشه های منحنی زاویه دار توصیه می شود.

  1. آجر کف فرش

آجر کف فرش

این آجرها به طور خاص برای سنگ فرش سطح بزرگراه ها و خیابان ساخته شده اند. این آجرها معمولاً از شیل ، خاک رس یا مخلوطی از هر دو ساخته می شوند. آنها تحت تأثیر سایش و آب و هوای ترافیک معمولی قرار نمی گیرند. آنها روی بستر ماسه بارگذاری می شوند ، که در اصطلاح بر پایه بتن یا سنگ قرار دارد. آجرها با دوغاب با ملات سیمان یا آسفالت چیده می شوند. آجرهای روسازی به صورت ماشینی ساخته می شوند و در کوره پیوسته می سوزند تا از درجه بالای شیشه زایی اطمینان حاصل شود.

  1. آجرهای قوس دار یا شکاف دار

آجرهای قوس دار یا شکاف دار

این آجرها دارای یک طرف پاشیده (کج) هستند. این آجرها به آجر کاری اجازه می دهند تا زاویه 30 ، 45 و 60 درجه را در یک پلان بچرخاند ، با تغییرات در ابعاد پا برای رسیدن به الزامات مختلف الگوی اتصال.

  1. آجرهای قوس دار

این آجرها به شکل گوه ساخته شده اند تا اتصال ملات در ضخامت یکنواخت حفظ شود. آنها برای تشکیل واحدهای طاق تزئینی از نظر زیبایی استفاده می شوند. اینها از دهانه هایی مانند درها و پنجره ها برای ایجاد طاق های مختلف متعدد استفاده می شود.

  1. آجرهای بادی

آجرهای بادی

این نوع آجرها دارای حفره هایی برای گردش هوا هستند. آجرهای هوایی در دیوارهای حفره ای و کف های معلق استفاده می شوند.

  1. آجر روکش

آجر روکش

این نوع آجرها دارای حفره هایی برای گردش هوا هستند. آجرهای هوایی در دیوارهای حفره ای و کف های معلق استفاده می شوند.

  1. آجر روکش دیوار

آجر روکش دیوار

این آجرها در مقایسه با آجرهای دیگر نازک هستند و برای روکش دیوار استفاده می شوند.

  1. آجرهای قوس دار یا شکاف دار

آجرهای قوس دار یا شکاف دار

این آجرها دارای یک طرف پاشیده (کج) هستند. این آجرها به آجر کاری اجازه می دهند تا زاویه 30 ، 45 و 60 درجه را در یک پلان بچرخاند ، با تغییرات در ابعاد پا برای رسیدن به الزامات مختلف الگوی اتصال.

   42. آجرهای قوس دار

این آجرها به شکل گوه ساخته شده اند تا اتصال ملات در ضخامت یکنواخت حفظ شود. آنها برای تشکیل واحدهای طاق تزئینی از نظر زیبایی استفاده می شوند. اینها از دهانه هایی مانند درها و پنجره ها برای ایجاد طاق های مختلف متعدد استفاده می شود.

  1. آجر آهک قرنیز و رشته رشته

این آجرها با الگوهای متعددی با هدف افزودن زیبایی معماری به ساختار و در عین حال کمک به دور ریختن آب از سطح دیوارها ، قالب بندی شده اند.

  1. آجر پای سگ پا یا زاویه دار

آجر پای سگ پا یا زاویه دار

آجر پای سگ یک آجر با شکل خاص است که برای چرخاندن آجرکاری از زاویه مورد استفاده قرار می گیرد. این شکل مستطیلی ندارد ، لبه های باریک تر طرف یک زاویه مبهم ایجاد می کند. این آجرها را آجرهای زاویه دار نیز می نامند. استفاده از آجر سفت باعث می شود از آجرهای برش خورده و محل اتصال ملات که در آن جهت دیوار تغییر جهت می دهد ، اجتناب شود.

  1. آجرهای دهان پرندگان

آجرهای دهان پرندگان

اینها آجرهای خاصی هستند که با انتهای تورفتگی ساخته شده اند و برای استفاده در آجر کاری تزئینی و در گوشه ای تیره داخلی در یک دیوار آجری طراحی شده اند.

  1. آجر تپانچه

آجر تپانچه

همانطور که از نامش پیداست ، شکل آن مانند تپانچه ای است که در شکل نشان داده شده است. اینها برای تشکیل زاویه های دایره ای یا خمیده بین دیوارها یا بین دیوار و کف استفاده می شوند.

طبقه بندی آجرها بر اساس حفره ها

  1. آجر توخالی

آجر توخالی

آجرهای توخالی از خاک رس ساخته شده و دارای یک یا چند حفره هستند. آجرهای توخالی وزن کمی دارند و برای افزایش عایق در برابر گرما و رطوبت استفاده می شوند. وزن آنها سبک است بنابراین برای پارتیشن مناسب است.

  1. آجرهای سوراخ دار

این آجرها دارای اندازه استاندارد هستند و سوراخ هایی از ضخامت آنها عبور می کند. آجرهای سوراخ شده به راحتی قابل سوزاندن هستند و وزن سبک آنها باعث کاهش وزن ساختار و اثرات آن در پی می شود. دیافراگم سوراخ ها به گونه ای است که حداکثر میزان تهویه را ایجاد می کند. اما اجازه ورود  موش ها را نمی دهد. از این آجرها برای ساخت دیوارهای پانلی ساختمانهای چند طبقه ، دیوارهای باربر ساختمانهای طبقه کوتاه و تهیه دیوارهای پارتیشن استفاده می شود.

  1. آجرهای کانال یا ناودان

آجرهای کانال یا گاتر آجرهای مخصوصی هستند که یک فرورفتگی یا حفره مرکزی مداوم را نشان می دهند که از طول آنها عبور می کند. این آجرها غالباً لعاب دار هستند تا غیر قابل نفوذ شوند. آنها معمولاً در تخلیه زهکشی ها استفاده می شوند.

  1. آجرهای کلیدی یا نیکی

آجرهای کلیدی یا نیکی

این آجرها به گونه ای طراحی شده اند که یک کلید خوب برای گچ یا تزئینات نهایی به دست می دهند. به گفته ‘W. B. McKay ‘(نویسنده ساختمان سازی) ، این نوع آجرها توسط London Brick Co. Ltd (https://www.forterra.co.uk/) تولید می شوند ، دارای شیارهای کبوتر دار روی یک برانکارد و یک سر سر است ، برای ایجاد یک پیوند مکانیکی با گچ یا خشن ، که ممکن است روی آجر کاری اعمال شود.

طبقه بندی آجرها بر اساس منطقه

  1. آجر آبی استافوردشایر

آجر آبی استافوردشایر

اینها یک نوع آجر ساختمانی قوی هستند که در اصل در Staffordshire انگلستان ساخته شده اند. این نوع آجرها از خشت قرمز محلی ، مارن Etruria ساخته می شوند ، که وقتی در دمای بالا در اتمسفر کم اکسیژن کم آتش می گیرد رنگ آبی عمیقی به خود می گیرد و به سطح بسیار سخت و نفوذ ناپذیری با قدرت خرد شدن بالا و آب کم می رسد.

  1. آجرهای رومی

آجرهای رومی

همانطور که از نامش پیداست آجرهای رومی تاریخچه آن را به روم باستان می رسانند. آجرهای روم باستان در ابعاد مختلف ساخته می شدند ، اما همیشه صاف تر و بلندتر از آجرهای سنتی بودند

  1. آجرهای شهر کرمی

آجرهای شهر کرمی

آجرهای شهر کرمیاز خاک رس قرمز حاوی مقادیر زیاد آهک و منیزیم ساخته شده اند. این خاک رس در مناطق ویسکانسین ، به ویژه در نزدیکی میلواکی (ایالات متحده) رایج است. وقتی آجرها پخته می شوند ، رنگ آنها زرد کرمی می شود. خاک رس یافت شده در امتداد ساحل رودخانه میلواکی به طور طبیعی دارای منیزیم و آهک بوده و به آجر رنگ و دوام منحصر به فردی می بخشد.

  1. آجر سهام لندن

آجر سهام لندن

این نوع آجرها آجرهای دست ساز هستند که برای بیشتر کارهای ساختمانی در لندن و جنوب شرقی انگلستان استفاده شده است. رنگ زرد و ظاهر ملایم آن از خاک رس زرد محلی که آجرها از آن ساخته شده اند ناشی می شود.

  1. آجر هلندی

آجر هلندی نوع کوچکی از آجر زرد ساخت کشور هلند است. این نوع آجرها از خاک فشرده و تثبیت شده ساخته می شوند.

  1. آجر ناناک شاهی

این آجرها از هند هستند. آنها آجرهای تزئینی بودند که برای دیوارهای سازه ای در دوران مغول استفاده می شدند.

به طور خلاصه ، آجرها از هزاران سال پیش از تمدن های اولیه تا جدیدترین ساختمان ها مورد استفاده قرار گرفته اند. به زبان ساده ، ماندگار است! آجرها از خاک رس یا شیل ساخته می شوند و در کوره ای با دمای تقریبی 2000 درجه فارنهایت پخته می شوند تا ذرات با هم ترکیب شوند. همچنان در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گیرد زیرا در معماری سنتی یا معاصر عالی به نظر می رسد ، به راحتی در همه رنگ ها ، بافت ها و اندازه ها در دسترس است. نمی سوزد و نیاز به حداقل نگهداری دارد.

ساخت یک خانه منحصراً از آجر می تواند پرهزینه باشد ، اما این یک سرمایه گذاری معقول است که نتیجه می دهد. دیوارهای داخلی ساخته شده از آجر به تنظیم دمای ساختمان کمک می کند ، زیرا گرما و هوای خنک را ذخیره می کند. در زمستان ، دیوارها گرما را ارائه می دهند ، در حالی که در یک روز گرم تابستان اثر خنک کننده ای دارند. این باعث ایجاد آب و هوای دلپذیر در محیط داخلی می شود که به معنی خانه سالم است. انواع مختلف آجر در مکانهای مختلف بر اساس در دسترس بودن محلی استفاده می شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *