عایق کاری خانه آجری

آیا خانه آجری به عایق کاری نیاز دارد؟

آجر یک ماده باستانی است که برای قرن ها برای ساخت خانه ها استفاده می شد. اما آیا این بدان معناست که آجر نیازهای فعلی انرژی خانه را برآورده می کند و آیا خانه آجری نیاز به عایق بندی دارد؟

قدیمی ترین خانه های آجری شناخته شده که قدمت آن به 7000 سال قبل از میلاد در ترکیه بازمی گردد، عمدتاً از بلوک های سفالی ساخته شده بودند که در آفتاب داغ خشک می شدند تا زمانی که سفت شوند. از آجر سنتی برای ساختن دیوارها، کف و پل‌های مستحکم استفاده می‌شد و برای زمان خود انقلابی بود. آجرهای خشک شده توسط خورشید به عنوان مصالح ساختمانی استاندارد انتخابی باقی ماندند تا اینکه رومیان باستان، در حدود 3000 سال قبل از میلاد، شروع به پختن آجرهای سفالی در کوره های سفالی کردند. این امر دوام و استحکام آنها را بسیار افزایش داد. آجرهای مدرنی که امروزه استفاده می کنیم با فرآیند اکستروژن ساخته می شوند. خاک رس و شیل با رطوبت کم وارد قالب می شوند، اجازه داده می شود تا ببندند، و سپس به بخش های کوچکتر بریده می شوند تا آجرهای منفرد را تشکیل دهند. در نهایت، آجرها در دمای بالا پخته می شوند که منجر به ایجاد آجرهای محکم با اندازه یکنواخت می شود.

اگرچه آجرها دارای خواص عایق طبیعی با R-value حدود 80/0 هستند، اما تقریباً کافی نیست. عایق کاری در کنار آجر بهترین راه برای عایق کاری خانه و کاهش هزینه های انرژی است.

نوع عایق کاری که باید استفاده کنید ممکن است بسته به سن خانه و نحوه ساخت آن متفاوت باشد.

آجر چقدر عایق می کند؟

آجر عموماً عایق بهتری نسبت به سایر مصالح جانبی با R-value 80/0 ارائه می دهد. در مقایسه وینیل، چوب و سیمان الیافی همگی کمتر از R-value 0.35 هستند. اگرچه R-value 0.80 خیلی زیاد نیست.

حتی اگر آجر ارزش R بالایی ندارد، به دلیل جرم حرارتی و رطوبت جذب شده در داخل آجر، همچنان به ثابت نگه داشتن دمای داخلی کمک می کند. آجرها گرما را بسیار بهتر از سایر مواد جانبی جذب و ذخیره می کنند و سپس در طول روز آن گرما را به آرامی آزاد می کنند. این فرآیند کمک می کند خانه در طول روز خنک تر و در شب گرم تر بماند.

ویژگی طبیعی آجر برای ذخیره و انتشار گرما را می توان با گنجاندن عایق در طرح افزایش داد. عایق بندی بازده انرژی خانه شما را افزایش می دهد و هزینه های گرمایش و سرمایش را کاهش می دهد.

خانه های آجری جدید

زمانی که قوانین ساختمانی نیاز به عایق بندی در داخل دیوارهای خارجی را آغاز کردند، سایدینگ آجری به یک هنجار تبدیل شد. یکی از بهترین عایق ها در واقع هوا است. اکثر عایق های خوب هوا را به دام می اندازند، به همین دلیل است که بسیار سبک و کرکی است، دقیقا برعکس آجر. آجرها عایق خیلی خوبی نیستند، اما یک خانه مدرن با آجر در واقع فقط یک خانه اسکلت چوبی است که از آجر به عنوان دیوارپوش استفاده می شود و نه مصالح سازه ای. حفره بین ناودانی ها، در داخل دیوارهای خارجی، چیزی است که عایق شده است.

امروزه از آجر به طور متفاوتی نسبت به گذشته استفاده می شود. خانه‌های قدیمی‌تر از آجر به‌عنوان مصالح ساختاری و باربر استفاده می‌کردند. با این حال خانه های جدید عمدتاً از آن به عنوان آجر نما استفاده می کنند.

خانه های آجری جدید

خانه های آجری قدیمی

خانه‌های آجری قدیمی‌تر که قبل از اجرایی شدن قوانین انرژی مدرن ساخته شده‌اند، برای عایق‌بندی ساخته نشده‌اند. به همین دلیل است که خانه های قدیمی برای گرم کردن و خنک شدن بسیار گران هستند.

دیوارهای بیرونی از آجر یا سایر مصالح بنایی ساخته شده بود که با ملات به هم متصل می شدند. در برخی موارد، دیوارهای آجری باربر را با دو لایه آجری به موازات یکدیگر و با فضایی در وسط ساخته می‌شدند. سپس فضا با سنگ خرد شده و ملات پر شد. دیوارها سنگ تراشی جامد و بدون فضای اضافی برای عایق بودند.

دیوارهای داخلی عموماً بنایی یا چوبی با تراش و گچ بود.

دیوارها نیز با بلوک بتنی یا بتن ریخته شده ساخته می شدند. و بدون عایق اضافی.

آجر نسوز در صنعت
بیشتر بخوانید

اگر می خواهید خانه ای را که با استفاده از این تکنیک های قدیمی ساختمانی ساخته شده است عایق بندی کنید، چاره ای جز اضافه کردن آن به بیرون دیوارها ندارید. هیچ راهی برای قرار دادن آن در دیوار وجود ندارد زیرا آنها جامد هستند.

خانه‌های مدرن دارای قاب‌هایی هستند که از چوب، فولاد یا بتن ساخته شده‌اند و از آجر به‌عنوان مصالح جانبی استفاده می‌شود.

یک خانه آجری معمولاً شامل یک غشاء است، مانند یک پوشش خانه مقاوم در برابر بخار مانند Tyvek یا کاغذ قیر روی غلاف خانه. وقتی آجر را نصب می کنیم، به طور کلی فضای هوایی باریکی بین غشا و آجر باقی می گذاریم. این اجازه می دهد تا مقداری فضا برای جریان هوا و منطقه ای وجود داشته باشد که اگر آب در پشت آجر قرار گیرد می تواند تخلیه شود.

در طول ساخت و ساز، سایدینگ آجری با لنگرهای فلزی، که به عنوان “بسته های آجری” شناخته می شود، به چارچوب خانه محکم می شود. ملات درزهای یکنواخت بین آجرها را ایجاد می کند. سوراخ‌های کوچکی که به نام «چاله‌های گریه» شناخته می‌شوند، در امتداد قسمت پایینی آجرها قرار دارند تا به هر آبی که در پشت آجرها می‌رسد، اجازه تخلیه را بدهد.

از تخته های عایق فوم سخت می توان برای عایق کاری دیوارهای جامد مانند بلوک بتنی یا بتن ریخته شده استفاده کرد.

مشکلات رایج در عایق کاری خانه های آجری قدیمی

مسائل اصلی عایق کاری خانه های آجری قدیمی فضا، زمان و پول است. داخل دیوارها جایی برای افزودن عایق وجود ندارد، بنابراین باید به بیرون اضافه شود. این کار فضای زیادی را اشغال می کند. به طور متوسط حدود 4 تا 8 اینچ اضافه می کنید که شامل عایق و تکمیل می شود. افزودن عایق به این روش هم زمان بر و هم پرهزینه است. افزودن عایق به هر اینچ از دیوارها و سپس تکمیل دیوارها کار کوچکی نیست. به یاد داشته باشید، شما نه تنها به عایق، بلکه به یک نمای بیرونی کاملاً جدید یا روکش دیوار داخلی نیز نیاز دارید. آیا اصلا ارزشش را دارد؟

معمولاً منطقی‌تر است که سایر قسمت‌های خانه در مصرف انرژی بیشتر شود. مواردی مانند تعویض پنجره ها و درها، آب بندی نشت هوا، ایجاد عایق بیشتر در مناطقی مانند اتاق زیر شیروانی و زیرزمین و ارتقاء به سیستم های گرمایشی و سرمایشی کارآمد. در دراز مدت ایجاد این تغییرات می تواند تاثیرگذارتر از عایق کاری خانه باشد.

خانه های آجری قدیمی

عایق کاری نمای داخلی و دیوار آجری قدیمی می تواند باعث مشکلات رطوبت شود

برای بهبود بهره وری انرژی، خانه های آجری قدیمی را می توان عایق بندی کرد. این کار با افزودن یک لایه عایق به نمای داخلی دیوار انجام می شود. انجام این کار قطعا R-value دیوارهای شما را افزایش می دهد، اما اشکالاتی نیز وجود دارد.

یک مشکل این است که افزایش عایق، نحوه برخورد دیوار با تجمع رطوبت را تغییر می دهد. از آنجایی که دیوار آجری عایق سردتر از دیوار آجری بدون عایق است، آجر برای مدت بیشتری مرطوب می ماند. این به این دلیل است که حرارت کمتری در داخل آجر ذخیره می شود. گرما از طریق آجر از خانه خارج می شد که آجرها را گرم می کرد. اکنون گرمای داخل توسط عایق جدید متوقف می شود بنابراین هرگز آجرها را گرم نمی کند. آجرها سردتر می شوند و رطوبت را به سرعت تبخیر نمی کنند.

موضوع دیگر گرم شدن ناهموار دیوار آجری است. از آنجایی که دیوار هیچ گرمایی از داخل دریافت نمی کند، تنها منبع گرما از خورشید است. با یک دیوار آجری ضخیم، گرما به سمت بیرونی دیوار باقی می ماند در حالی که نمای داخلی سرد است. این نقطه انجماد را به سمت داخل به سمت عایق حرکت می دهد. هنگامی که دیوار واقعا خیس می شود، آب در قسمت بیرونی از نور خورشید تبخیر می شود، اما آبی که در نزدیکی عایق ایجاد می شود می تواند یخ بزند. این می تواند باعث آسیب شود.

ذخیره آب در داخل دیوار بنایی ایده بدی است. اگر قصد دارید یک خانه آجری قدیمی را عایق کاری کنید، تمام آجرها را بررسی کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ ترک یا ملات آسیب دیده ای وجود ندارد که آب بتواند به دیوار نفوذ کند. از نفوذ آب به دیوار جلوگیری کنید و از آسیب جلوگیری خواهید کرد

طراحی سازه با آجر نما
بیشتر بخوانید

شامل یک شکاف هوا برای تهویه

در آب و هوای معتدل‌تر با زمستان‌های گرم‌تر، عایق کاری درست در کنار آجر ممکن است مشکلی ایجاد نکند. اما روشی که ما توصیه می کنیم شامل یک شکاف هوایی کوچک در حدود 1/2 اینچ بین آجر و عایق است. این شکاف امکان تهویه را در پشت دیوار آجری فراهم می کند که هم بهره وری انرژی و هم خشک شدن را بهبود می بخشد.

جریان هوا نیز راهی عالی برای خشک کردن آجر است که به جلوگیری از رشد کپک کمک می کند. تا کنون علت اصلی آسیب به خانه های هر طرحی آب است.

اگر از دست دادن گرما مشکل خانه آجری قدیمی شماست، این راه حل بهتر از اعمال عایق مستقیم روی آجر است. کمی زمان اضافی می خواهد، اما مزایای آن ارزش تلاش را دارد.

با این حال، برخی از عوامل خطر اضافی وجود دارد که باید در نظر گرفته شوند:

  • باران بیشتر خطر را افزایش می دهد زیرا آب به داخل و پشت دیوار آجری مشکل دارد.
  • آب و هوای سردتر باعث می‌شود که دما به اندازه کافی پایین بیاید تا آب موجود در آجر منجمد شود.
  • عایق بیشتر پشت دیوار آجری را بسیار سردتر می کند زیرا گرمای کمتری از عایق ضخیم تر عبور می کند.
  • آجرهای با کیفیت پایین عموماً متخلخل هستند که اجازه می دهد آب در داخل جمع شود.
  • نصب ضعیف یک عامل بزرگ است. اگر ملات به درستی اعمال نشود، می تواند منجر به ترک و نفوذ آب شود.

قبل از عایق کاری دیوارهای آجری قدیمی، آنها را به طور کامل بررسی کنید. به دنبال آسیب های قبلی یا مناطقی باشید که آب می تواند در آن نفوذ کند. مطمئن شوید که دیوارهایی را که عایق بندی خواهند شد. کیفیت آجر بسته به محل قرارگیری آنها در دیوار می تواند متفاوت باشد. بهترین آجرها اغلب برای جلوی خانه استفاده می‌شد، اما آجرهای با کیفیت پایین‌تر در کناره‌ها و پشت خانه استفاده می‌شد.

اگر آسیب موجود را پیدا کردید، در اسرع وقت آن را برطرف کنید.

برای زهکشی اضافی سوراخ های گریه را اضافه کنید

افزودن عایق به دیوار آجری قدیمی می‌تواند مشکلات رطوبتی را به همراه داشته باشد که قابل چشم پوشی نیست. علت اصلی آسیب به خانه آب است و شما باید تمام اقدامات احتیاطی ممکن را انجام دهید. برای کمک به زهکشی، سوراخ‌هایی را اضافه کنید. هر آبی که در پشت دیوار آجری و در برابر عایق جمع شود از سوراخ ها خارج می شود.

کار از داخل خانه مجموعه ای از سوراخ های زهکشی با قطر کوچک را در سطح کف از طریق دیوار آجری دریل کنید. سوراخ ها را به سمت پایین به سمت زمین زاویه دهید. اینها را می توان خالی گذاشت یا با لوله های مخصوص گریه مجهز به فتیله برای کمک به زهکشی پر کرد.

یک لایه پلاستیک یا غشای دیگر بین عایق و آجر اضافه کنید تا آب نتواند عایق را لمس کند.

خلاصه: آیا خانه آجری به عایق کاری نیاز دارد؟

خانه‌های آجری طراحی زیبایی هستند که بدون نیاز به تعمیر و نگهداری، بسیار بادوام هستند، دهه‌ها بیشتر از هر نوع دیوارپوش دیگر دوام می‌آورند و ثابت شده است که اگر به روش درست ساخته شوند، ارزش خانه را افزایش می‌دهند. اما خانه‌های آجری قدیمی‌تر در مقایسه با خانه‌های آجری مدرن، عایق کمی یا بدون عایق هستند. آیا خانه آجری نیاز به عایق بندی دارد؟ و آیا عایق کاری یک خانه آجری قدیمی ارزش هزینه کردن را دارد؟ این به شما بستگی دارد. قطعا امکان پذیر است با این حال این یک کار وقت گیر و پرهزینه است و راه های جایگزینی وجود دارد که خانه های آجری قدیمی تر را بهینه تر از انرژی می کنند.

امیدوارم برخی از این اطلاعات به شما کمک کند تصمیم بگیرید که آیا خانه آجری قدیمی شما به مقداری عایق اضافی نیاز دارد یا خیر

منبع:

https://gambrick.com/does-a-brick-home-need-insulation/

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *