آجر کف در معماری ساختمان

علت محبوبیت آجر کف در معماری ساختمان

آجر از جمله مصالحی می باشد که بر خلاف تصور بسیاری از مرم از گذشته تا به امروز علاوه بر ساخت و ساز در کف سازی نیز به کار برده می شوند . این مصالح در اجرای کف برای فضای داخلی خانه و یا حیاط و پارکینگ به فراوانی به کار برده می شوند .

محبوبیت آجر در اجرای کف بی علت نمی باشد و عوامل بسیاری هست که دست به دست داده اند و موجب شده اند تا آجر ها از مصالح بسیار مهم و پر کاربرد باشد . در زیر به عواملی که موجب محبوبیت آجر شده است اشاره می کنیم .

  • آجر ها مصالحی می باشند که دوستدار محیط زیست می باشند و آسیبی به محیط وارد نمی کنند .
  • خاصیت ضد لغزش دارند .
  • از دوام و ماندگاری بالایی برخوردار می باشند .
  • گرما بخش محیط می باشند و گرمای ذاتی برخوردارند .
  • با سبک های متفاوت قابلیت سازگاری دارند .

خانه های آجری با توجه به زیبایی و جذابیتی که دارند احساس صفا و صمیمیت را برای خانه ها به ارمغان می آورند که این حس بسیار دلنشین و دوست داشتنی می باشد . به جرات می توان گفت که این احساس را فقط می توان در خانه های آجری به دست آورد و خانه هایی با نماهای غربی و طراحی داخلی بیگانه فاقد آن می باشند . البته در بدست آوردن این احساس تنها آجر ها نقش نداشتند ، بلکه این احساس بی نظیر به دلیل ترکیب بی نظیر با مصالح مختلف ، طرح های متنوع که به وسیله مردم طراحی می شد و در نهایت استفاده از آجر ها که پای ثابت در ساخت خانه ها بود به دست می آمد . قطعا یکی اصلی ترین دلایلی که باعث روی آوردن مردم به این سمت شد نیز یافتن همین مورد بود . یافتن گمشده ای که در میان روزمرگی های روزانه خبری از آن نبود و آن هم چیزی جز صمیمیت نیست .

و در این بین هیجان به دست آوردن این احساس در پایان یک روز کاری خسته کننده در محیطی آرام  که بتواند این احساس را در ما زنده کند ، موجب گرایش ما انسان ها به سمت آجر و استفاده مجدد از آن در ساخت خانه هایمان شد .

آجر همان متریال صنعت ساختمانی می باشد که حس تاریخی ، سنتی ، نوستالژیک و مدرنیته را به ساختمان های شما هدیه می کند و کاربرد آن ها فقط برای استفاده در دیوارها نمی باشد ، بلکه استفاده از آن ها با توجه به تنوع فراوانی که در طرح و رنگ دارند برای کفپوش های آجری نیز بسیار انتخاب شایسته ای می باشد و می تواند احساس نوستالژیک را بیشتر و بهتر القا کند .

استفاده از آجر برای کف مربوط به امروز نمی باشد بلکه مدت هاست که این متریال در حال تبدیل شدن به گزینه ای مرسوم به خصوص برای مکان هایی همچون فضاهای باز و مکان های پر رفت و آمد می باشد .

استفاده از آجر برای بخش های داخلی خانه ها همچون آشپزخانه ها نیز گزینه ی بسیار مناسبی می باشد و توصیه می کنیم تا در صورتی که در بین انتخاب چند متریال با تردید روبه رو شدید با ما همراه باشید .

چرا آجر کف در معماری ساختمان محبوب است

آجر کف در معماری ساختمان

  • آجر کف دوستدار محیط زیست :

آجر از جمله مصالح دوستدار محیط زیست می باشد که دلیل این امر به علت مواد اولیه آجر می باشد که از عنصر خاک تشکیل یافته است .بنابراین می توان گفت که همین موضوع اصلی ترین و مهمترین عوامل می باشد که افراد را ترغیب می نماید تا از آجر استفاده نمایند . زیرا آجر نیز همچون بسیاری از مصالح دیگر از مواد تجزیه ناپذیر تهیه نمی شود، بنابراین در صورتی که جزو افرادی می باشید که دوستدار طبیعت می باشید و استفاده از مصالح طبیعت دوست برایتان اهمیت دارد ، پس انتخاب آجر مناسب ترین گزینه برای شما می باشد .

  • ضد لغزش بودن :

لیز و لغزنده بودن محیط از مشکلاتی می باشد که بسیاری از مصالح این مشکل را دارند . در صورتی که شما جزو افرادی می باشید که به لیز و لغزنده بودن سطح زمین حساس می باشید انتخاب آجر کف گزینه ی بسیار مناسبی می باشد . این متریال حتی در صورت مرطوب شدن نیز به دلیل ذات خشنی که دارند لیز نمی شوند و ضد لغزش می باشند . این علت موجب می شود تا آجر از سایر متریال ها متمایز شود و مورد توجه واقع شود .

  • دوام و ماندگاری :
آجر نما سفید
بیشتر بخوانید

به دلیل قیمت بالایی که مصالح ساختمان سازی به خود گرفته اند ، بهتر است از مصالحی که دارای دوام و ماندگاری بالایی می باشند در ساخت و ساز استفاده شود تا افراد ناچار به تعویض چند سال یک باره آن ها نباشند . آجر ها مصالح با دوام با طول عمر زیاد می باشند که این دوام مربوط به پروسه تولید آن ها می باشد . این ویژگی موجب شده است تا این متریال انتخاب اول بسیاری از افراد باشد ، زیرا در سایر محصولات مشابه از قبیل کفپوش های از جنس لمینت یا … امکان ضربه پذیری وجود دارد ، اما در آجر ها این اتفاق بسیار سخت اتفاق می افتد .

  • گرمای ذاتی آجر :

کف زمین در فضای داخلی خانه ها در فصول سرد سال سرمای بسیاری را به خود می گیرد و این امر در کفپوش های سنگی چند برابر خود را نشان می دهد . در کفپوش های آجری به دلیل گرمای ذاتی آجر این مشکل وجود ندارد و می توان از آن ها به راحتی در خانه های با سیستم گرمایش از کف استفاده کرد . با بهره مندی از آجر کف می توان گرما ، زیبایی و بسیاری از ویژگی های خاص دیگر را به صورت توامان کنار هم داشت .

  • سازگاری با سبک های متفاوت :

باز سازی خانه و تغییر سبک آن اقدامی می باشد که افراد به منظور ایجاد تنوع در خانه ها گاها این کارها را پس از گذشت مدتی انجام می دهند . البته لازم به ذکر است که انجام این کارها نیاز به صرف هزینه ی زیادی دارد اما خبر خوب این است که این امر در خانه های کف آجری به راحتی میسر می باشد . زیرا در صورت ایجاد تغییر دکوراسیون در خانه های کف آجری نیازی به تغییر کف نمی باشد زیرا آجر قابلیت هم خوانی با هر دکوراسیونی را دارد و می توان آن را با هر سلیقه ای هماهنگ نمود .

مقایسه آجر با سایر متریال های کف

استفاده از متریال هایی از قبیل سنگ و لمینت برای کف در چند سال اخیر زیاد به چشم می خورد . اما لازم است این نکته مورد توجه قرار گیرد که این متریال ها دارای محدودیت هایی می باشند که مانع از مصرف زیاد آن ها می شود .

یکی از این محدودیت ها در کفپوش هایی با جنس لمینت ، در مقابل زیبایی بسیاری که دارند ، نگهداری سخت آن ها می باشد و به همین دلیل بسیاری از افراد از استفاده آن ها منصرف می شوند . در هنگام استفاده از این مصالح افراد در هنگام جابه جایی وسایل سنگین در خانه ها و جابه جایی مبلمان معمولا این کار را با دقت بسیار زیاد و با احتیاط انجام می دهند .

همانطور که در مطالب قبل اشاره شد،آجر ها نسبت به سایر مصالح غیر لغزنده می باشند و این از دیگر موارد تفاوت آن ها با سایر مصالح می باشد . به طور کلی آجر ها به دلیل ویژگی های منحصر به فردی که دارند از سایر متریال ها متمایز می باشند.

تمییز کردن آجر کف

نگهداری آجر ها بسیار ساده و راحت می باشد و برای مراقبت نیاز به نکته ی خاصی ندارند . کافیست در هنگام تمیز کردن این محصول از جارو و مقداری آب گرم استفاده کرد و این کار را به راحتی انجام داد . گاها برخی افراد از سرکه برای نظافت آن استفاده می کنند .

مزایای استفاده از آجر کف

آجر کف در معماری ساختمان

مهمترین نکته ای که در انتخاب مصالح قبل از هر چیز دیگری حائز اهمیت می باشد کیفیت و دوام آن ها می باشد . آجرها مصالحی می باشند که علاوه بر زیبایی وصف ناپذیری که دارند از دوام و کیفیت بسیار بالایی برخوردار می باشند .

5 راه برای به روز رسانی آجر قدیمی
بیشتر بخوانید

در ادامه مقاله بیشتر به مزایای این محصول می پردازیم .

  • انعطاف پذیری در طراحی

تنوع بسیار زیاد آجرها در طرح و رنگ موجب می شود تا بتوان انواع چیدمان ها در طرح های بسیار جذاب و متنوع را به وسیله ی آن ها ایجاد کرد . این مزیت در آجرها بسیار بیشتر از سایر مصالح خودنمایی می کند .

  • استحکام

استحکام آجرها بسیار بالا می باشد و درستی این امر را می توان با مشاهده ی آثار و بناهای قدیمی که در تمامی نقاط دنیا با شرایط اقلیمی مختلف وجود دارد به اثبات رساند .

نکته : تخریب آجر به سادگی امکان پذیر نمی باشد و آسیبی در هنگام راه رفتن یا کشیدن اجسام بر آن ها وارد نمی شود . این متریال نیازی به رنگ کردن مجدد ندارد و سال های زیادی کیفیت و زیبایی خود را حفظ می نماید . استحکام آجر ها دائمی و بسیار زیاد می باشد به شرطی که کیفیت و جنس آجری که انتخاب می نمایید مناسب باشد، زیرا آجرها نیز مانند هر محصول دیگر در کیفیت ها و جنس های گوناگون ساخته می شوند .

  • زیبایی خاص

هر آنچه ریشه در طبیعت داشته باشد زیبا می باشد و زیبایی را به ارمغان می آورد . زندگی به وسیله ی متریال های طبیعی معنا و مفهوم پیدا می نماید و حس و حال خوبی به فضا می دهند . به همین علت زیبایی آجر ساختگی و مصنوعی نیست و در واقع بخشی از طبیعت می باشد و به همین دلیل هیچ گاه از میان نمی روند . برای پی بردن به زیبایی بناهایی که با آجر ساخته می شوند می توان گنبد سلطانیه یا برج مهماندوست را مثال زد که با گذشت چندین سال هنوز سالم باقی ماننده و هر بیننده ای را مجذوب می نمایند .

  • عایق حرارتی و ضد احتراق

آجر متریالی ضد احتراق می باشد که به همین علت می توان از آن ها در هر مکان یا خانه ای نزدیک شومینه ، فضای داخلی و بیرونی و … از آن استفاده کرد .

محوطه سازی با آجر کف

همانطور که قبلا اشاره شد در محوطه سازی و در فضای باز استفاده از آجر بسیار رایج می باشد . در صورتی که از آجر نسوز برای کف استفاده شود مقاومت در برابر حرارت چندین برابر می شود و همین عاملی برای انتخاب آجر کف نسوز در فضای بیرونی می باشد . آجرها زمانی که به منظور محوطه سازی به کار برده می شوند در بخش های مختلفی به کار برده می شوند و هر کدام زیبایی خاصی پدید می آورند ، در زیر به برخی از آن ها اشاره می نماییم .

  • طراحی فضای سبز با آجر
  • ایجاد مسیر آجری
  • جدا کننده بخش های مختلف در حیاط
  • دیوارهای کوتاه آجری برای تقسیم بندی
  • استفاده از آجر به عنوان عنصری تزئینی

نکته مهم در انتخاب آجر کف

با توجه به ویژگی های مختلفی که هر مکانی دارد ، باید آجر کف مناسب به کار برده شود . به عنوان مثال آجری که برای حیاط و محوطه بیرونی به کار برده می شود باید میزان جذب آب بسیار پایینی داشته باشد و یا آجری که برای پارکینگ به کار برده می شود باید دارای مقاومت فشاری بالایی داشته باشد .

جمع بندی

در مطالب ارائه شده در قسمت بالا دلایل محبوبیت و مزایای آجر کف را مورد بررسی قرار دادیم و در نهایت به این نتیجه رسدیم که با استفاده از آجر کف  می توان از مزایای زیر بهره برد .

  • انعطاف پذیری بالا
  • استحکام
  • زیبایی خاص
  • عایق حرارتی و ضد احتراق

شهر آجر مفتخر است تا با تولید انواع آجر نما با متریالی خاص و بی مثال برای داشتن نماهایی شیک و زیبا با سبک معیاری اصیل ایرانی به شما یاری رساند . در صورتی که تمایل یا علاقه به معماری ایرانی دارید و از فضاهای غربی و رومی دوری می کنید ، می توانید با ارتباط با مشاوران ما در شهر آجر از طریق تماس با شماره 09129640179 مشاوره رایگان دریافت کرده و  با خرید بهترین نوع آجر ، خریدی لذت بخش را تجربه نمایید .

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *