نحوه ساخت آجر

نحوه ساخت آجر (جامع ترین آموزش تصویر مراحل پخت آجر)

تمدن بر روی آجر ساخته شد و شما هم می توانید آن را انجام دهید.

غیرممکن است که بگوییم اولین آجرها چه زمانی ساخته شده اند، اما دیوارهای شهرهای باستانی پیدا شده و قدمت هزاران ساله آن مشخص شده است. قدمت دیوارهای اریحا 7000 سال بوده و از آجر ساخته شده است. آجرها در طول تاریخ از مواد مختلفی ساخته شده‌اند که عمدتاً بر اساس آنچه در هر منطقه در دسترس بوده و توانایی آن برای چسباندن و خشک شدن به شکلی قوی و قابل کار تعیین می‌شود.

مصریان باستان به سنگ کاری خود در هنگام ساخت اهرام و ابوالهول معروف بودند، اما از آجرهای آنها برای ساختن خانه ها و ساختمان های کوچکتر، مقبره ها و معابد استفاده می شد. بسیاری از آن سازه ها هنوز هم تا به امروز پابرجا هستند. دستور پخت استاندارد آنها ترکیبی از خاک رس و کاه بود، اما آنها یک نوآوری جدید نیز ارائه کردند: آجر پخته شده که در طول هزاران سال در برابر عناصر مقاومت می کرد.

فرهنگ‌های دیگر آجرها را از مواد دیگر از جمله چیزهایی به سادگی گل و ترکیبات دیگری به پیچیدگی بتن رومی ساخته شده از خاکستر آتشفشانی ساخته بودند. خانه‌داران اولیه که از دشت‌های بزرگ عبور می‌کردند، خانه‌های خود را از آجر خاک در میان دشت‌های بی‌درخت می‌ساختند.

حتی یک بداهه نوازی معاصر به نام کاغذ کریت ساخته شده از روزنامه و سیمان وجود دارد .این مصالح ساختمانی اضطراری شهری است زمانی که مصالح طبیعی در یک شهر کم باشد.

اگر تمایلی به ساخت آجر خود از مواد طبیعی و یافت شده ندارید، می توانید به سادگی یک کیسه بتن از پیش مخلوط شده مانند ساک کرت بخرید و دستورالعمل های روی کیسه را دنبال کنید و آن را در قالب آجری بریزید. ما تنوع ساخته شده با سیمان را پوشش خواهیم داد، اما همچنین به احتمالات آجری از چیزی جز مواد طبیعی نگاه خواهیم کرد.

مراحل اولیه ساخت آجر

مراحل اولیه ساخت آجر

فرآیند ساخت آجر

صرف نظر از نوع آجر، اکثراً یک فرآیند مجموعه ای را در مراحل زیر دنبال می کنند:

  • مجموعه مواد
  • ترکیب مواد
  • مخلوط کردن با آب
  • تنظیم شکل آجرها در قالب یا قالب
  • آزاد کردن و خشک کردن آجر

در برخی موارد، یک مرحله اضافی اضافه شد که شامل پختن آجرها در یک کوره یا کوره بزرگ یا با رویکردی ابتدایی تر، ایجاد یک آتش بزرگ و بسیار داغ در اطراف آجرهای انباشته شده است.

پختن آجر

این کار معمولاً با آجر ساخته شده از آب و خاک رس انجام می شد در حالی که برخی از آجرهای ساخته شده از مواد دیگر فقط به فرآیند خشک کردن نیاز داشتند.

ساخت و ساز شما چیست؟

نوع آجری که برای ساخت انتخاب می‌کنید ارتباط زیادی با کاربرد نهایی آن در ساخت و ساز دارد. اگر قرار است آجرها بار سنگینی را تحمل کنند یا مکرراً در معرض آب یا حتی زیر آب قرار بگیرند، باید از آجری با حداقل 50 درصد خاک رس یا درصد خوبی از سیمان استفاده کنید. خاک و آجرهای بتنی کاغذی برای ساخت و سازهای ساده تر هستند.

محل ساخت و ساز شما چیست؟

محل ساخت و ساز

اگر آجر نما را از مواد طبیعی یافت شده می سازید، باید مکان خود را در نظر بگیرید. برخی از مناطق غنی از خاک رس هستند در حالی که برخی دیگر پوشیده از ماسه یا – در مورد مناطق کوهستانی – سنگ سخت هستند. مناطق شهری ممکن است گزینه‌های کمی را ارائه دهند، اما اینجاست که بتن کاغذی به عنوان راه‌حلی با استفاده از روزنامه و سیمان ظاهر می‌شود.

در اینجا انواع آجر را بررسی خواهیم کرد:

  1. آجر خاک رس
  2. آجر خاک
  3. آجرهای بتنی کاغذی
  4. آجرهای بتنی

هر پروژه ساخت آجر به برخی از ابزارهای اساسی از جمله برخی از ابزارهایی که ممکن است مجبور باشید بسازید، نیاز دارد.

ابزار ساخت آجر

ابزار ساخت آجر

  • برای نگه داشتن مواد آجری در حین سفت شدن قبل از خشک شدن و سخت شدن نهایی، قالب می‌گیرد.
  • بیل برای جمع آوری مواد.
  • تغار یا چرخ دستی و بیل زدن برای اختلاط و ترکیب مواد.
  • اب.
  • دستکش لاستیکی هنگام دست زدن به مواد.
  • عینک و ماسک صورت. بسیاری از مواد کاملاً گرد و غبار هستند و شما نمی خواهید آنها را در دهان، بینی یا چشمان خود قرار دهید.
  • یک ماله برای پر کردن و صاف کردن مواد داخل قالب.
  • یک منطقه صاف پوشیده شده با پلاستیک یا اسپری شده با یک عامل آزاد کننده.
  • یک پتو یا تکه پارچه بزرگ برای پوشاندن آجرهای خشک کننده تا به درستی خشک شوند.
  • یک ورق پلاستیکی که روی پتو یا پارچه مرطوب آویزان شده تا از خشک شدن آن در اثر تبخیر جلوگیری شود.
  • کوره یا هیزم کافی برای پخت آجر بسته به نوع آجر و نیاز به پخت.

ساخت اشکال یا قالب آجری

اندازه استاندارد یک آجر    3-5/8″ x 2-1/4″ x 8″  اینچ است. اگر می خواهید آجرهای خود را مطابق با استانداردهای رایج بسازید، این اندازه فرمی است که باید بسازید.

شکل دادن آجر

همچنین می‌توانید از آجر موجودی که می‌خواهید دوباره بسازید استفاده کنید و فرم خود را در اطراف آن آجر بسازید تا اندازه مناسب را به دست آورید.

1*4 متریال آسانی برای ساخت قالب آجری است و می‌توانید از آنها در هر ترکیبی برای ایجاد انواع شکل‌ها و پیکربندی‌های آجری استفاده کنید.

اندازه اشکال مختلف آجر

وزن آجرهای شما ممکن است بسته به موادی که استفاده می کنید متفاوت باشد اما وزن معمولی آن 4.5 پوند برای هر آجر است.

فرم آجر دوتایی

می توانید فرم هایی برای آجرهای تک، آجرهای دوتایی یا آجرهای متعدد بسازید. اگر می‌خواهید هر بار فقط یک آجر بسازید، بسته به اندازه‌ای که می‌خواهید بسازید، به راحتی می‌توانید اندازه قالب را کم یا زیاد کنید.

فرم آجر تکی

یکی از مزایای ساخت یک آجر در یک زمان این است که به شما توانایی انجام برخی آزمایش ها را می دهد. اگر در مورد نسبت هر نوع آجر مطمئن نیستید، می‌توانید یکی از آن‌ها را بسازید و آزمایش‌های فشار و آب را برای ارزیابی آن انجام دهید و قبل از اینکه وارد تولید انبوه شوید، تنظیمات را انجام دهید.

قالب آجری شکل تابه نان

می‌توانید از هر چیزی، حتی ظرف نان، یک قالب آجری درست کنید، به شرطی که بتواند مخلوط یا بتونه آجری را به اندازه‌ای نگه دارد که درست شود و از فرم خارج شود.

صحبت از انتشار

آماده سازی تجهیزات ساخت آجر

مواد آجر می توانند در قالب سفت و خشک شوند و آزاد کردن آن از فرم تقریباً غیرممکن است. چند راه برای حل این مشکل وجود دارد. یکی از راه ها این است که فرم را با یک ماده آزاد کننده اسپری کنید که می توانید بخرید. می توانید فرم را با روغن نباتی اسپری کنید یا حتی آن را با چربی حیوانی بپوشانید. پس از خشک شدن باید آجرها را آبکشی کنید، اما حداقل در قالب گیر نخواهند کرد.

یکی دیگر از عوامل آزاد کننده ماسه است. اگر با ترکیبی سفت از مواد کار می کنید، می توانید آن را به شکل یک توپ خشن درآورید و قبل از فشار دادن آن در قالب، آن را در ماسه بغلتانید.

اگر به هیچ نوع ماده رها کننده دسترسی ندارید، فقط باید زمان مناسبی را تعیین کنید و آجرها را زمانی از قالب خارج کنید که به اندازه کافی سفت شوند تا شکل خود را حفظ کنند، اما همچنان خیس و انعطاف پذیر باشند تا از قالب خارج شوند. همچنین می توانید تخته ها را از روی فرم بکوبید تا آجر آزاد شود و سپس آن را دوباره سرهم کنید.

انواع مواد در ساخت آجر

موادی که شما نیاز دارید بر اساس دستور پخت متفاوت است، اما 3 نوع اصلی از مواد وجود دارد که گاهی اوقات برای ساخت آجر با هم ترکیب می شوند.

  1. اتصال دهنده

اتصال دهنده های آجر

اینها موادی هستند که پس از خشک شدن آجر شکل آجر را می چسبانند و نگه می دارند. خاک رس چسب اولیه برای آجرسازی سنتی است، اما سایر موارد شامل سنگ آهک پودر شده یا سنگ آتشفشانی برای سیمان اولیه، گل ساخته شده از خاک سطحی و آب، یا حتی سیمان خریداری شده از فروشگاه است که به سایر مواد یافت شده برای آجرهای نهایی اضافه شده است.

  1. پرکننده ها

پرکننده ها در آجر

اینها موادی هستند که گاهی اوقات برای افزایش مقدار کل مواد برای ساخت آجر اضافه می شوند. آنها معمولاً ویژگی های اتصال ضعیفی دارند، بنابراین نسبت آنها بسیار مهم است. هرچه پرکننده بیشتری به آجر اضافه شود، آجر در باربری و مقاومت در برابر آب ضعیف تر می شود.

پرکننده اولیه که اغلب در آجرسازی استفاده می شود، ماسه یا سنگ است که گاهی اوقات به عنوان سنگدانه شناخته می شود. اندازه سنگ ها متناسب با اندازه آجر است، اگرچه سنگ هایی به اندازه سنگریزه معمولاً برای آجر با اندازه استاندارد استفاده می شود.

  1. تقویت کننده

تقویت کننده آجر

اینها موادی هستند که یکپارچگی ساختاری آجر تمام شده را بهبود می بخشند. ماده سنتی مورد استفاده مصریان باستان کاه بود. سایر مواد مورد استفاده عبارتند از: چمن، خزه و حتی میله های فلزی یا میخ هایی که به عنوان میلگرد مینیاتوری و کاغذ عمل می کنند.

عوامل شکست

مانند هر چیز دیگری، هنگام ساخت آجر باید از مواردی اجتناب کرد.

استفاده از نوع اشتباه آجر برای پروژه اشتباه.

  • بتن کاغذی محکم و سبک است و حتی می توان آن را با اره دستی اره کرد. با این حال، اگر در زیر آب غوطه ور شود، از کارایی خودش را از دست می دهد.
  • آجرهای سفالی که پخته نشده اند می توانند تحت فشار ترک بخورند و در صورت قرار گرفتن در معرض آب در مدت زمان معینی در معرض تخریب قرار می گیرند.
  • آجرهای ساخته شده از گل یا خاک سطحی برای دیوارهای عمودی بهترین عملکرد را دارند، اما برای هر ساختمانی که از ساختمان عمودی خارج می شود توصیه نمی شود و همچنین اگر با گچ کاری یا مواد دیگری برای محافظت از آن پوشش داده نشود، در معرض زوال آب قرار می گیرند.
  • آجرهای ساخته شده از بتن یا آجر سفالی پخته شده دارای بیشترین یکپارچگی ساختاری هستند، اما بسیار سنگین هستند و در صورت عدم ملات کاری و پیکربندی مناسب می توانند فرو بریزند.

اضافه کردن بیش از حد پرکننده یا سنگدانه به بایندر.

  • افزودن بیش از حد شن یا سنگ به چسبی مانند خاک رس یا سیمان می تواند استحکام آجر را به خطر بیندازد. نتیجه این است که می تواند تحت فشار ترک بخورد.
  • حداقل 20 درصد از مخلوط نهایی باید از چسب تشکیل شود، خواه از خاک رس، سیمان یا سنگ پا که سنگ آتشفشانی پودر شده باشد.

افزودن بیش از حد تقویت کننده به مخلوط.

  • هنگامی که مواد در کمبود هستند یا از نظر فیزیکی یافتن یا جمع آوری آنها دشوار است، استفاده از مواد تقویت کننده مانند نی، فلز یا کاغذ برای “کشش مخلوط” وسوسه انگیز است. این موضوع می تواند منجر به ترک خوردن و شکستگی شود.
  • مواد تقویت‌کننده نیز به عنوان پرکننده عمل می‌کنند و به شما امکان می‌دهند تا مواد اتصال را کشش دهید، اما در اینجا دوباره، این یک عمل متعادل کننده است.

رها کردن آجرها از فرم ها

  • فرم های فلزی بهتر از چوب آجر را آزاد می کنند، اما برای بسیاری از افراد، شکل دادن و ایجاد فرم فلزی کمی دشوار است. صرف نظر از نوع فرمی که استفاده می کنید، یک عامل انتشار قبل از پر کردن فرم با مواد، ایده خوبی است. اگر فرم های شما از چوب با میخ ساخته شده است، همیشه می توانید چوب را بکوبید.
آجر نما در تبریز
بیشتر بخوانید

خشک کردن نامناسب آجرها

  • در حالت ایده‌آل، آجرها روی یک ورق پلاستیکی قرار می‌گیرند تا از تماس با زمین جلوگیری شود که باعث می‌شود کف آن رطوبت را حفظ کند و منجر به خشک شدن ناهموار آجر شود. پلاستیک همچنین از اکثر آجرها به خوبی آزاد می شود.
  • آجرها معمولاً در آفتاب خشک می شوند، اما اگر خیلی سریع خشک شوند ممکن است ترک بخورند. راه حل معمول این است که پارچه خیس را در حین خشک شدن روی آجرها آویزان کنید. بهتر است پارچه با سطح آجر تماس نداشته باشد اما حدود 6 اینچ یا بیشتر از آن آویزان باشد.
  • سپس پارچه را با پلاستیک یا برزنت می پوشانند تا از تبخیر رطوبت پارچه یا پتو جلوگیری شود. ممکن است تا سه هفته طول بکشد تا برخی از آجرها کاملاً خشک شوند و پارچه باید هر از چند گاهی مرطوب شود تا منطقه خشک مرطوب بماند و فرآیند خشک شدن بهتر مدیریت شود.
  • یکی دیگر از دلایل پوشاندن آجرها با پلاستیک، محافظت از آجرهای خشک کننده در برابر باران است.
  • آجرهای دارای پایه بتنی معمولاً در عرض 2 تا 3 روز خشک می شوند و نیازی به پختن ندارند، اما همچنین می توان آنها را با یک پتوی مرطوب معلق پوشاند تا از ترک خوردگی جلوگیری شود.
  • فراموش نکنید که آجرهای خود را در نیمه راه خشک شدن بچرخانید. کف ها رطوبت را حفظ می کنند زیرا جاذبه باعث تخلیه هر مولکول آب می شود و باید به سمت بالا چرخانده شود تا در معرض هوا قرار گیرد.

پخت آجر با حرارت ناکافی

  • پخت آجر به زمان نیاز دارد. کوره بهترین راه حل است، اما ساخت آن یک چیز پیچیده است و نیاز به فضای اختصاصی با مکان دائمی دارد. اکثر مردم از روش ابتدایی ساختن آتش بزرگ روی و زیر آجرها برای آتش زدن آجرها استفاده می کنند. این خوب است،. شما باید آتش را حداقل 12 ساعت تا 2 روز نگه دارید و آن را گرم نگه دارید. هر چه طولانی تر بهتر
  • بهتر است آجرها را به صورت دایره ای با فاصله بین آجرها روی هم قرار دهید. آنها را مانند یک دودکش دایره ای به قطر حدود 2 فوت و ارتفاع حدود یک فوت بسازید. سپس آتش خود را در وسط دودکش دایره ای و اطراف آن می سازید. شما به چوب زیادی نیاز خواهید داشت.

آب زیاد.

  • آب مواد را با هم ترکیب می کند و “گل” را به شما می دهد تا آجرهای قالب را تشکیل دهید. شما مخلوطی می خواهید که نتیجه آن بتونه باشد نه مخلوطی شبیه پودینگ که با مخلوط ملات بدست می آورید.
  • اگر آب زیادی اضافه کردید، مقداری دیگر از مخلوط خشک خود را اضافه کنید تا زمانی که فکر کنید به غلظت دلخواهتان برسد. باید به راحتی قالب را پر کند، اگرچه کمک می کند ماله خود را در گل و لای فرو کنید تا به طور یکنواخت پخش شود و به رها شدن هر گونه حباب هوا کمک کند.
  • همچنین باید با دسته ماله یا چکش به کناره‌های فرم‌ها ضربه بزنید تا حباب‌هایی که از دست داده‌اید آزاد شود و «گل» بنشیند.
  1. آجر سفالی

آجر سفالی

مواد

خاک رس

خاک رس

خاک رس معمولاً یک پا یا بیشتر در زیر خاک سطحی ایجاد می شود. تا زمانی که به لایه خاکی برخورد کنید آن را در یک چرخ دستی یا سطل جمع کنید. یک ترفند قدیمی منظره ساز این است که لبه بیل خود را با سوهان تیز کنید. این کمک می کند تا خاک رس را برش داده و پوست کنده شود.

کاه

کاه

شما می خواهید ساقه های بلند، مرده و خشک علف ها را به عنوان ماده تقویت کننده برای آجرهای سفالی خود بسازید. مقداری علف خشک پیدا کنید و آن را در چرخ دستی خود روی خاک رس برداشت شده خود بیندازید. شما می خواهید در نهایت نسبت 5 به 1 خاک رس به نی یا 5 سطل خاک رس به هر سطل کاه فشرده و فشرده داشته باشید.

در بسیاری از دستور العمل ها باید خاک رس در آفتاب خشک شود و سپس به پودر تبدیل شود. این به شما این امکان را می دهد که به طور مؤثر خاک رس را با نی ترکیب کنید. اگر زمان یا تمایلی برای انجام این کار ندارید، می توانید خاک رس خام، آب و نی را در یک وان یا استخر پلاستیکی مخصوص بچه ها مخلوط کنید و با پاهای خود روی آن راه بروید تا همه چیز ترکیب شود.

ممکن است بخواهید یک جفت کفش ورزشی قدیمی بپوشید زیرا هرگز نمی دانید که آیا چیزی تیز در ترکیب وجود دارد یا خیر.

روش

فرآیند آجر سفالی

خاک رس را روی تخته ای در آفتاب قرار دهید و بگذارید در چند روز، اگر نه هفته ها، خشک شود. در صورت بارندگی تخته را بپوشانید یا حرکت دهید.

  1. خاک رس خشک را به صورت پودر خرد کنید. می توانید این کار را با یک سنگ روی تخته انجام دهید یا آن را روی تخته زیر چکمه های خود له کنید. استفاده از ماسک صورت؛ این یک کار گرد و غبار خواهد بود
  2. نی را به قطعاتی به طول 1 تا 2 اینچ برش دهید. قیچی یا قیچی بهترین کار را دارد.
  3. 5 قسمت پودر خاک رس را به 1 قسمت نی در چرخ دستی، سطل یا وان اضافه کنید و مقداری آب اضافه کنید. با دستان خود (دستکش دار) یا با ماله یا بیل کوچک مخلوط کنید. در حین حرکت آب اضافه کنید. شما یک مخلوط خاک رس و کاه سفت و در عین حال انعطاف پذیر می خواهید. اطمینان حاصل کنید که نی به طور مساوی در خاک رس پخش شده است و به مخلوط کردن و چرخاندن آن به روشی که خمیر نان را ورز می دهید ادامه دهید.
  4. هنگامی که مخلوط دارای بافت نرم و بتونه ای است، می توانید آن را به عنوان یک عامل آزاد کننده در ماسه بغلتانید یا قالب خود را اسپری کنید.
  5. مخلوط خاک رس/کاه را در قالب خود فشار دهید و از ماله برای کار با آن استفاده کنید و آن را فشار دهید تا فرم به خصوص در گوشه ها کاملا پر شود.
  6. قسمت بالای آجر را در قالب با ماله صاف کنید.
  7. فرم را با یک تکه پارچه مرطوب که حدود 6 اینچ یا بیشتر بالای خاک رس قرار دارد بپوشانید. پارچه خیس را با مقداری پلاستیک بپوشانید تا پارچه تبخیر نشود و آجرها در برابر باران محافظت شوند.
  8. بعد از 2 یا 3 روز، فرم را برعکس کنید و آجرها را روی یک ورقه پلاستیکی روی سطح صاف رها کنید. آجرها را با پلاستیک بیشتری بپوشانید و بگذارید 2 هفته دیگر خشک شوند.

آتش زدن آجرها

  1. یک دودکش را به صورت دایره ای بسازید که آجرها بین هر آجر فاصله ایجاد کنند.
  2. آتش را در مرکز و سپس آتش دوم را در اطراف محیط آجرهای انباشته شده شروع کنید.
  3. آتش را حداقل 12 ساعت تا 2 روز ادامه دهید.
  4. پس از خاموش شدن آتش، یک روز صبر کنید تا آجرها کاملا خنک شوند.
  5. آجرها را بردارید و با شلنگ آبکشی کنید و بگذارید خشک شوند.
  6. آجرهایتان را روی هم بچینید و یا پروژه خود را شروع کنید یا تعداد بیشتری بسازید.
  7. آجر خاک

آجر خاک

دو روش برای ساخت آجر خاک وجود دارد. یکی شامل فشرده کردن خاک با یک سنگ سنگین است در حالی که دیگری به سادگی پر کردن فرم با خاک است. در هر صورت کار می کند اما فشرده سازی خاک به شما آجر محکم تری می دهد.

صاحبان خانه  اولیه آمریکایی آجرها را از خاک سطحی می ساختند و همچنین آنها را با بسته بندی و کوبیدن در قالب فشرده می کردند. آجرها زمانی که برای ساخت و ساز عمودی مورد استفاده قرار می گرفتند، محکم بودند، اما اغلب با گچ بری یا گچ در داخل و خارج سازه پوشانده می شدند تا از خاک در برابر باران و برف محافظت کنند.

صرف نظر از روش، ترکیب خاک خاصی وجود دارد که برای ساخت آجر ایده آل است. بیشتر خاک ها ترکیبی از 3 چیز هستند:

  1. سیلت یا مواد آلی تجزیه شده آلی
  2. ورقه های معدنی رسی یا میکروسکوپی متشکل از سیلیکات ها و مواد معدنی آلومینیوم آسیاب شده تا قوام پودر
  3. ماسه ای متشکل از کوارتز دانه ریز و فلدسپات

هر ماده دارای ویژگی های متفاوتی است و واکنش های متفاوتی با آب نشان می دهد. در مورد ماسه به دلیل نامحلول بودن کوارتز و فلدسپات در آب واکنشی وجود ندارد.

قبل از اینکه خاک را در قالب بیل کنید، باید نسبت سیلت، خاک رس و ماسه در خاک خود را اندازه گیری و ارزیابی کنید. انجام آن آسان است.

تعیین ترکیب خاک

فرآیند تجزیه و تحلیل خاک

  1. یک شیشه را 1/3 پر از خاک کنید.
  2. 1/3به همان اندازه آب اضافه کنید.
  3. شیشه را به شدت تکان دهید و بگذارید بماند.
  4. ماسه، خاک رس و سیلت ته نشین می شوند و به 3 لایه جدا می شوند.
  5. شن و ماسه در پایین و پس از آن خاک رس با سیلت در بالا قرار می گیرد.

آنالیز خاک در کوزه

نسبت هر لایه را اندازه گیری کنید تا مقدار هر کدام را مشخص کنید. مهمترین ماده خاک رس است و اگر لایه رسی در وسط آن کمتر از 20 درصد ته نشین شد باید یا خاک رس بیشتری پیدا کنید و اضافه کنید یا از مواد مختلف برای ساخت آجرهای خود استفاده کنید.

برخی از سازندگان آجر خاک می گویند نسبت ایده آل 1:1:1 یا 1/3 از هر یک از 3 ماده است. برخی دیگر بر 50 درصد خاک رس اصرار دارند. تنها راه برای دانستن این است که نسبتی را که دارید تعیین کنید و ببینید آیا از نتیجه راضی هستید یا خیر. این یک عمل متعادل کننده است. خاک رس کافی نیست و آجرها می شکند. خاک رس زیاد و آجرها ممکن است ترک بخورند. این یک دلیل خوب دیگر برای درست کردن یک آجر در یک قالب تکی است تا زمانی که دستور پخت را درست انجام دهید.

مواد

  • کثیفی (محکم ترین آجرها از خاک با محتوای خاک رس 20 تا 50 درصد بدست می آیند.
  • شن
  • نی، علف، خزه یا سوزن کاج
  • اب

روش

فرآیند آجر خاک

ساده ترین راه برای مخلوط کردن آجرهای خاک، در سوراخی در زمین است.

مخلوط کردن آجر خاک

  1. سوراخ را 2/3 پر از خاک آجری خود کنید.
  1. مقداری مواد تقویت کننده مانند نی خرد شده یا سوزن کاج را روی آن بریزید. سعی کنید نسبت 10 درصد از مواد تقویت کننده را تخمین بزنید.
  2. آب را اضافه کنید و شروع به مخلوط کردن کنید و با یک بیل بچرخانید. در حین حرکت آب بیشتری اضافه کنید تا زمانی که گل غلیظی به دست آید.
  3. اگر زیاد آبیاری کردید و گل شما خیلی سوپ بود، بگذارید در سوراخ بماند. این یکی از مزایای استفاده از سوراخ در زمین برای مخلوط کردن است. در نهایت آب اضافی را تخلیه می کند.
طراحی نمای داخلی
بیشتر بخوانید

فرم های اسپری شده با عامل رهاسازی

  1. فرم ها را با یک عامل رها کننده اسپری کنید.

پر کردن فرم ها با خاک

  1. وقتی گلی دارید که می توانید آن را بگیرید و در دست بگیرید، آن را بردارید و آن را در قالب ها بیل کنید.

کار کردن مخلوط خاک به شکل

  1. نوک ماله خود را داخل مخلوط فشار دهید و به کناره فرم ها ضربه بزنید و روی آن را صاف کنید.

فرم های آجر خاک پر شده است

  1. از یک تخته یا ماله برای تکمیل قسمت بالایی استفاده کنید.

آجر خاک با یک فشرده

در این مرحله است که برخی از روش ها به فشرده سازی مخلوط نیاز دارند. یکی از آجرها را با برش تخته ای فشرده می کنیم تا روی فرم و یک تخته سنگ بزرگ قرار بگیرد.

  1. پس از یک روز فرم ها را برای ارزیابی خشک شدن بررسی کنید. آنها را با پلاستیک یا یک پتوی خیس پوشیده نگه دارید.
  2. اجازه دهید آجرهای خاک به مدت 3 تا 5 روز در قالب خشک شوند. نصب آنها نسبت به سایر انواع آجر کمی بیشتر طول می کشد.
  3. پس از جا افتادن، آنها را از قالب روی سطحی با آستر پلاستیکی رها کنید و بگذارید 2 تا 3 هفته خشک شوند. ممکن است مجبور شوید قالب ها را از هم جدا کنید تا آزاد شوند. آنها را پوشیده و دور از باران نگه دارید.

اگر 50 درصد خاک رس بالایی دارید، می توانید آجرها را آتش بزنید تا سفت شوند و در برابر آب غیر قابل نفوذتر شوند. محتوای خاک رس کمتر می تواند باعث ترک خوردن و خرد شدن آنها در آتش شود. آزمایش کنید.

نکات و ترفندها

آجر رسی در مقابل آجر خاک

آجرهای خاک برای ساختمان‌های بیرونی و سازه‌هایی مانند سوله‌های ذخیره‌سازی کوچک، پله‌های زیرزمینی، دیوارهای کوتاه یا هر سازه دیگری که سبک، ساده و بدون نیاز به آجر با ویژگی‌های باربری قوی است، عالی هستند. آنها همچنین برای محیط های مرطوب یا زیر آب مناسب نیستند. آنها می توانند سال ها دوام بیاورند اما برای قرن ها نه.

  1. آجرهای بتنی کاغذی

آجرهای بتنی کاغذی

پاپرکریت ترکیبی از کاغذ بازیافتی و سیمان است. فرآیندی برای کنار هم قرار دادن همه آنها وجود دارد و آنها می توانند به کشش مقدار محدودی از سیمان و ایجاد آجری کمک کنند که به طرز شگفت انگیزی سبک، برش آسان با اره و بسیار محکم باشد.

آنها برای هر گونه قرار گرفتن در معرض آب ایستاده یا محیط های بسیار مرطوب بهترین نیستند. کاغذ به عنوان یک فیتیله عمل می کند و در طی دوره های انجماد و ذوب می تواند باعث ترک خوردن یا خرد شدن آجرها شود.

مواد

مواد بتنی کاغذی

  • روزنامه یا کاغذ دیگر
  • 1 کیسه سیمان

روش

فرآیند بتن کاغذی

بتن کاغذی یک فرآیند ساده است. ابتدا باید کاغذ را با آب پودر کنید تا خمیر حاصل شود. سپس خمیر را با سیمان به نسبت مناسب ترکیب کرده و در قالب خود قرار دهید.

در اینجا دستورالعمل های گام به گام آمده است:

دستورالعمل های خمیر کاغذ

  1. کاغذ را به نوارهای بلند و 2 اینچی پاره کنید و در یک سطل 5 گالنی بیندازید تا تقریباً پر شود.
  2. آنقدر آب داخل سطل بریزید تا نوارهای کاغذی خیس بخورد.
  3. کاغذ را فشار دهید تا کمی فشرده شود تا حداقل 2 اینچ زیر سطح آب قرار گیرد.
  4. اجازه دهید کاغذ به مدت 24 تا 48 ساعت خیس بخورد. همچنین اگر عجله دارید، می توانید کاغذ را در یک قابلمه بزرگ به مدت 30 دقیقه بجوشانید.
  5. یک مخلوط کن رنگ یا گچ بری را به مته وصل کنید و آن را در کاغذ حرکت دهید تا کاغذ به صورت خمیری خرد شود. سرعت مته را آزمایش کنید تا مشخص کنید کدام سرعت بر اساس قدرت مته شما بهترین کار را انجام می دهد. شما می خواهید این کار را در حیاط انجام دهید و لباس های قدیمی بپوشید. خمیر از سطل پاشیده می شود و می تواند هم شما و هم اطراف آن را پاشیده شود.
  6. خمیر کاغذ را ادامه دهید و میکسر را از پایین و کناره ها به سمت بالا بکشید. اگر مخلوط خیلی خشک است و در برابر خمیر شدن مقاومت می کند، آب اضافه کنید. اگر مخلوط خیلی مرطوب است، مقداری آب را از بالا تخلیه کنید یا کاغذ بیشتری اضافه کنید. (در صورت لزوم می توانید به نسبت های کوچک کاغذ خشک شده اضافه کنید، اما آن را به قطعات کوچک تقسیم کنید.)
  7. پالپ نهایی باید قوام پنیر کوتیج یا بلغور جو دوسر گلوله داشته باشد.
  8. پالپ را از طریق یک آبکش یا برای دسته های بزرگتر صاف کنید. یک صافی با صفحه ای که توسط سیم مرغی روی یک قاب چوبی پشتیبانی می شود، بداهه بسازید.
  9. خمیر را برای فرمول نهایی نگه دارید.

فرمول اولیه بتن کاغذی

  • 5 قسمت خمیر کاغذ
  • 2 قسمت سیمان

برای این مرحله به یک سطل 5 گالن دیگر نیاز دارید. اگر مقدار بیشتری تولید می کنید، می توانید از یک چرخ یا فروغ بتونی استفاده کنید. از ماله برای مخلوط کردن خمیر کاغذ و سیمان برای مقادیر کمتر استفاده خواهید کرد. اگر در ظرف بزرگتری هم بزنید، می توانید از بیل استفاده کنید.

مرحله به مرحله فرآیند بتن کاغذی

  1. نسبت مناسب خمیر کاغذ را به ظرف همزن اضافه کنید (ما از 5 قسمت خمیر کاغذ در یک سطل 5 گالنی استفاده می کنیم).
  2. سپس نسبت مناسب سیمان را اضافه کنید (از دو قسمت سیمان استفاده می کنیم).
  3. مخلوط کردن مخلوط را با استفاده از ماله شروع کنید. اگر خیلی خشک شد، مقداری خمیر کاغذ اضافه کنید. اگر خیلی مرطوب است، سیمان بیشتری اضافه کنید.
  4. پس از اتمام، باید قوام پودینگ کلفت را داشته باشد.
  5. وقتی روی تخته قرار می گیرد نباید ته نشین شود، بلکه شکل خود را حفظ کند. اکنون آماده ماله زدن به یک فرم هستید. اگر برای گلدان یا اشیاء دیگر از کناره قالب استفاده می‌کنید، باید قوام ضخیم‌تری داشته باشید تا بتون کاغذی مرطوب روی قالب نلغزد. در یک فرم برای آجر آسان تر است زیرا کناره های قالب به سادگی حاوی بتن مرطوب کاغذی است.
  6. پس از 20 دقیقه، بتن کاغذی شروع به ته نشین شدن می کند. اگر می خواهید یک شکل یکنواخت برای یک آجر داشته باشید، زمان آن است که کمی بیشتر اضافه کنید. اگر در حال ساخت آجر هستید، از یک ماله برای صاف کردن قسمت بالای بتن کاغذی استفاده کنید. اگر از قالبی برای گلدان یا شی استفاده می‌کنید، باید کناره‌های آن را بررسی کنید تا مطمئن شوید که هیچ‌کدام از بتن کاغذی به پایین نلغزند.
  7. قالب یا قالب را با پوشش پلاستیکی به مدت 24 ساعت بپوشانید تا بتن کاغذی به آرامی خشک شود و سپس پلاستیک را بردارید و فرم را بردارید تا بتن کاغذی آزادانه برای خشک شدن بیشتر بماند.
  8. بگذارید 5 تا 10 روز دیگر خشک شود.
  9. اگر در فضای باز خشک می شود، با یک برزنت شل بپوشانید تا از تماس شبنم صبحگاهی یا باران جلوگیری شود. اگر بتون کاغذی را در زمستان می‌سازید، باید بگذارید آن را در یک منطقه نسبتاً گرم مانند گاراژ یا مکانی که نوعی گرما بداهه ایجاد کرده‌اید، خشک شود.
  10. چیزی به سادگی پوشاندن آن با یک برزنت سیاه یا یک کیسه زباله پلاستیکی سیاه می تواند گرمای کافی از خورشید را برای انجام کار در یک روز سرد جذب کند.

نکات و ترفندها

اگر نگران رطوبت با بتن کاغذی هستید، می توانید آجرها را با رنگ آب بند رنگ کنید. ابتدا آن را پر کنید و باید از بتن کاغذی در برابر هرگونه آسیب رطوبتی طولانی مدت به ویژه یخ زدن و ذوب شدن محافظت شود.

  1. آجرهای بتنی

آجرهای بتنی

ما ساده ترین را برای آخر نگه داشته ایم. شما هنوز به فرم ها نیاز دارید و باید کمی مخلوط کنید و یک فرآیند خشک کردن/پخت را طی کنید، اما خرید مواد آسان است و حتی مواد طبیعی که به سیمان اضافه می کنید مانند ماسه یا سنگ را می توان به راحتی پیدا کرد. .

آجرهای بتنی فوق العاده قوی، ضد آب هستند و می توانند سنگین ترین بارها را تحمل کنند. آنها همچنین سریع‌ترین زمان را خشک می‌کنند، اگرچه قبل از استفاده باید اجازه دهید به درستی خشک شوند.

مواد

مصالح برای آجرهای بتنی

  • سیمان پورتلند
  • شن
  • سنگ های کوچک به اندازه سنگریزه

روش

فرآیند آجر بتنی

دستور استاندارد بتن 1 قسمت سیمان به 2 قسمت ماسه و 4 قسمت سنگ است. اگر به هر دلیلی آجر محکم تری می خواهید، بتن را افزایش دهید و سنگ را کم کنید.

همچنین می توانید آرماتور فلزی را به آجرها اضافه کنید. این کار می تواند به آسانی فشار دادن میخ های بلند به داخل بتن در قالب ها یا هر ضایعات دیگری باشد. زیاده روی نکنید و مطمئن شوید که هر فلزی که اضافه می کنید به خوبی در بتن غوطه ور شده باشد. هر فلزی باید مقداری طول قابل اندازه گیری داشته باشد. افزودن آجیل و واشر به آجرها باعث ایجاد یکپارچگی ساختاری نمی شود.

بتن را به یک بتونه مخلوط کرده و در قالب ها بریزید. شما واقعاً می خواهید مطمئن شوید که فرم ها را با یک ماده آزاد کننده یا حداقل یک اسپری روغن گیاهی اسپری کنید.

اجازه دهید آجرها به مدت 24 ساعت در قالب ها خشک شوند و سپس آنها را روی سطح خشک رها کنید تا 24 ساعت دیگر خشک شوند.

نکات و ترفندها

بتن بهترین ماده برای استفاده برای آجرهای عجیب و غریب است که می خواهید سفارشی کنید. اگر آجری به شکل “L” یا آجری به شکل “T” می خواهید، فقط فرم را به آن پیکربندی بسازید. آجرهایی با اندازه های عجیب و غریب واقعاً با برخی از میله های تقویت کننده فلزی که در بتن فشرده می شوند، به ویژه در هر اتصال زاویه دار کمک می کنند.

ملات

برای ساختن با آجر به ملات نیاز دارید. بهترین راه حل این است که یک ملات از پیش مخلوط شده بخرید و دستورالعمل های روی کیسه را دنبال کنید. با این حال، شما می توانید خود را بداهه بسازید.

دستورالعمل بسیار ساده است.

مواد ملات

  • شما به مخلوط 50/50 خاک رس و کاه نیاز دارید.
  • کاه را باید خرد کرده و به صورت الیاف پودر کرد و با خاک رس و آب مخلوط و مخلوط کرد.
  • شما یک قوام شبیه پودینگ غلیظ می خواهید که وقتی بین آجرهای شما فشرده می شود، حفظ شود. همچنین باید هنگام ساختن دیوار یا سازه، کنار آجر را “کره” کنید.
  • از ماله استفاده کنید تا هر مقدار اضافی را که هنگام فشرده کردن آجرها بیرون می ریزد، بردارید.

آجر کاری بسیار بیشتر از زدن ملات روی آجر است، بنابراین قبل از ساختن، تکالیف خود را انجام دهید. در یک دنیای عالی – یک کیسه ملات بخرید، به خصوص اگر می خواهید ساختاری بادوام داشته باشید.

به یاد داشته باشید که آزمایش کنید

اگر برای اولین بار است که آجر می‌سازید، ساختن یک یا چند آجر در یک زمان مفید است تا زمانی که ترکیب مناسبی از مواد و نحوه انجام این فرآیند را به دست آورید. هنگامی که به ترکیب و روش خود اطمینان پیدا کردید، می توانید وارد تولید انبوه شوید و جریکو خود را بسازید. یا شاید فقط یک پایه آجری خوب برای یک مرغداری جدید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *