نمای ترکیبی از آجر و سنگ

نمای ترکیبی آجر و سنگ

یکی از تاثیر گذارترین موارد در بافت شهری نمای ساختمان ها می باشد و لازم است تا در هنگام اجرای نما توجه ویژه ای به این موارد صورت گیرد . در صورتی که طراحی نمای ساختمان ها بدون این که توجهی به نمای ساختمان های دیگر شود اجرا شود همگونی نمای شهری از بین می رود . از نماهای پر کاربرد کشور این روزها نمای ترکیبی آجر و سنگ می باشد که نمای بسیار جذاب و زیبایی می باشد .

قبل از این که بیشتر با این نما آشنا شویم در ابتدا لازم می دانیم تا با قوانین و ضوابط مربوط با طراحی نما آشنا شویم که عبارتند از :

  • استفاده نکردن از رنگ های نا متعارف و نا همگون
  • استفاده نکردن از مصالح متعدد در نمای ساختمان ( حداکثر 4 نوع )
  • پرهیز از استفاده از فرم های نا همگون
  • به کار نبردن مصالح برنده یا شکننده در طبقات اول یا همکف

علاوه بر این موارد مطابق با ضوابط طراحی نما توصیه شده تا در نمای ساختمان ها از مصالح آجر ، سنگ ، سیمان و یا ترکیب آن ها استفاده شود .

از متداول ترین متریال هایی که در طراحی نما به کار برده می شوند آجر و سنگ می باشد که با توجه به دسترسی راحت به آن ها و قیمت متنوع در نمای ساختمان ها به کار برده می شوند .

این دو متریال در هنگام ترکیب با هم ، یکی از زیباترین نماها را خلق می کنند و ترکیب رنگ های آجر با رنگ یکدست و روشن سنگ زیبایی خاصی به بنا می دهد .

نمای ساختمان نشان دهنده ی پوشش ساختمان می باشد که در وهله ی اول به چشم می خورد . هر چه قدر متریال های به کار برده شده در نمای ساختمان زیبا و هماهنگ و مناسب با ساختمان باشد ساختمان زیباتر و لوکس تر دیده می شود اما حتی در صورتی که بهترین متریال را با رعایت استانداردهای کامل برای ساختمان به کار ببرید در حالی که مناسب و هماهنگ با ساختمان نباشد ، هیچ جذابیتی نخواهد داشت و تمامی زحماتتان به باد رفته می باشد .

نمای ترکیبی ساختمان

نمای ترکیبی همانطور که از نامش مشخص است ترکیب دو یا چند متریال با هم و کاربرد آن در نما می باشد . این نماها در صورتی که به درستی ترکیب شوند ، زیبایی بی نظیری ایجاد می نمایند به طوری که در چند سال اخیر استفاده از این مدل نماها رواج یافته و از محبوبیت بالایی بر خوردار می باشد . در بین نماهای ترکیبی ساختمان ، نمای ترکیبی آجر و سنگ بیشترین کاربرد را به خصوص در کشورمان ایران دارد که علاوه بر زیبایی و جذابیت بالا دارای مزایای زیادی نیز می باشد .

کاربرد نمای ترکیبی  آجر و سنگ

نمای ترکیبی  آجر و سنگ

همانطور که در مطالب بالا ذکر شد استفاده از نمای ترکیبی آجر و سنگ رایج تر از سایر نماها می باشد به طوری که برای نماهای ساختمان های مسکونی ، اداری تجاری و مراکز لوکس تفریحی و …. به کا برده می شود و به طور کلی محدودیتی در اجرای این نوع نما در هیچ کجا وجود ندارد .

دلایل کاربرد نمای ترکیبی آجر و سنگ

انتخاب ترکیبی آجر و سنگ برای نما به عنوان نمای محبوب در میان معماران و صاحبان ساختمان مقاومت بالای این محصولات و همچنین کیفیت بالای  آن ها  می باشد که نسبت به مقاومت ، از قیمت مناسبی نیز برخوردار می باشد و در عین حال زیبایی و تنوع در چینش آن نیز بالا می باشد و به طوری که هر سلیقه ای را در بر می گرد و می توان با ترکیب این دو مصالح پر کاربرد طرح های جدید و خاصی را اجرا نمود .

در زیر به چند مورد از مزایای نماهای ترکیبی آجر و سنگ و دلیل کاربرد آن در ساختمان ها اشاره می کنیم .

  • مقاومت بالا

نمای ترکیبی آجر و سنگ در دمای بسیار بالا در کوره های آجر پزی تولید می شوند و در نتیجه مقاومت آن ها در برابر شرایط بیرونی از قبیل باران های اسیدی ، اشعه خورشید ، حرارت بالا افزایش می یابد . در نمای ترکیبی سنگ و آجر ، رنگ به کار رفته بر خلاف دیگر نماها  مصنوعی نمی باشد و رنگ آن ها به دلیل حرارت بالای کوره در هنگام ساخت آجر ها به دست می آید و به همین دلیل این نما ها دارای مقاومت بالا در مقابل اشعه uv و نور مستقیم آفتاب می باشند و تغییر رنگ نمی دهند . از طرف دیگر به دلیل ساختار داخلی این نوع آجر ها قدرت دفع آب بالایی دارند و در نتیجه باران های اسیدی و … موجب تخریب آن ها نمی شود . مقاومت بالایی آن ها در برابر  نور خورشید و اشعه ی آن موجب شده است تا استفاده از این نماها در استان های جنوبی کشور نیز با استقبال زیادی روبه رو شود . سنگ به کار رفته در نمای ترکیبی آجر و سنگ نیز از مقاومت بالایی در برابر نور خورشید و دما ی زیاد بر خوردار می باشد  و دارای تنوع بسیار زیادی نیز می باشند . این سنگ ها مقاومتشان نسبت به آجر ها در مقابل باران های اسیدی کمتر می باشد و بنابراین باید  از سنگ های با کیفیت استفاده شود .

  • قیمت پایین نمای ترکیبی سنگ و آجر

در ساختار نما مواد به کار رفته شامل سنگ و خاک رس می باشد و معمولا از رنگ مصنوعی در رنگ آمیزی آن ها استفاده نمی شود . به طور کلی کاربرد مصالح طبیعی در تولید این آجر ها موجب کاهش قیمت آن ها می شود و یکی از دلایل اصلی کاربرد این محصولات قیمت پایین آن ها می باشد . از طرف دیگر اجرای نمای ترکیبی آجر و سنگ به سرعت انجام می شود و این امر موجب کاهش هزینه ها و  افزایش سرعت کار می شود ،  بنابرین در کاهش هزینه های جاری بسیار موثر می باشد . برای داشتن نمای ترکیبی ارزان می توان از سنگ تراورتن ارزان قیمت در کنار آجر های نما استفاده کرد .

  • افزایش زیبایی

نماهای آجری با توجه به تنوع بالایی که در رنگ دارند ، موجب ایجاد نمایی زیبا در ساختمان می شوند از طرف دیگر سنگ ها نیز منظره جالب سنتی و مدرن و زیبا در ساختمان خلق می نماید در نتیجه ترکیب این دو باهم با کمترین هزینه بسیار زیبا و جذاب می شود .

8 نمای آجری جالب
بیشتر بخوانید

روش اجرای نمای ترکیبی سنگ و آجر

روش اجرای نمای ترکیبی سنگ و آجر  ، هر کدام به صورت جداگانه به روش های مختلفی  انجام می شود که در زیر به آن ها اشاره می کنیم .

روش اجرای نمای سنگی :

اجرای نمای سنگی به دو صورت تر و خشک انجام می شود .

در روش تر که همان دوغاب می باشد بعد از چیده شدن نمای ساختمان در جای خود دوغاب یا ملات در پشت و بین نماها و دیوار ریخته می شود . این کار موجب می شود تا بعد از خشک شدن ملات نما به دیوار اصلی ساختمان بچسبد . البته لازم به ذکر است که این روش همراه با مشکلاتی می باشد که امکان دارد بعد از خشک شدن برخی از سنگ ها و نماهای سنگین جدا شوند به همین دلیل است که از این روش به خصوص در ارتفاعات بالا زیاد استفاده نمی شود .

در روش دوم اجرای نما باسنگ که روش خشک می باشد ، در دیوارها شاسی کشی اجرا می شود و سنگ نماها به وسیله گیره های پین دار موجود در پشتشان به صورت کشویی در شاسی ها قرار می گیرند . این روش مقاومت و دوام زیادی دارد و موجب عایق بودن نمای ساختمان نیز می شود .

روش اجرای نمای آجری :

اجرای نمای آجر در نماهای ترکیبی به سه روش اجرای تر با ملات ، اجرا با چسب و اجرای خشک انجام می شود .

روش اجرای تر با ملات نیاز به انجام محاسبات مهندسی ندارد و با این که انجام این روش زمان بر تر می باشد اما موجب تراز نمودن دیوار و پوشاندن عیوب آن می شود .

استفاده از آجر برای ساختمان
بیشتر بخوانید

روش دوم یا همان اجرا با چسب ، روشی می باشد که می توان گفت نسبت به دو روش دیگر از مقاومت پایینی برخوردار می باشد . زیرا در استفاده از این روش پشت نما با استفاده از پوشش سیمانی یا پلاستر پوشانده می شود و سپس با چسب اندود کردن پشت آجر آن را بر روی دیوار می گذارند . دلیل مقاومت پایین در این نوع نما کاری این است که اگر در چسب زدن به پشت آجر ها کوتاهی صورت بگیرد امکان دارد با بارش باران و خیس شدن نما و همچنین یخ زدن آن ها ، آجر ها جدا شوند .

روش سوم یا اجرای خشک روشی می باشد که در آن آجر به وسیله ی تجهیزاتی از قبیل پیچ و ریل و … به دیوار متصل می شود .

مدل های اجرای نمای ترکیبی آجر و سنگ

به طور کلی برای اجرای نمای ترکیبی آجر و سنگ از مدل های مختلف اجرا می توان استفاده کرد که هر کدام از آن ها می تواند ویژگی ها و جذابیت هایی داشته باشند و این روش ها بستگی به سلیقه صاحبان ساختمان ها دارد . در زیر چند نمونه از مدل های اجرا را نام می بریم .

  • ترکیب آجر و سنگ به صورت افقی و مجزا
  • ترکیب آجر نسوز و سنگ در نما به صورت عمودی و مجزا
  • ترکیب سنگ و آجر مشبک در نما
  • ترکیب آجر و سنگ به صورت نامتقارن در نما
  • قاب کردن پنجره ها با سنگ یا آجر نسوز در نما

ترکیب آجر و سنگ به صورت افقی و مجزا در نما

کنتراست رنگی که با  ترکیب سنگ و آجر ایجاد می شود موجب استقبال زیاد از این نما می شود . علاوه بر این به کار بردن این دو متریال در کنار هم از لحاظ بافت نیز در نما تنوع ایجاد می کند . ترکیب افقی و مجزا در نما از جمله سبک های استفاده از سنگ و آجر در کنار هم می باشد .

ترکیب آجر نسوز و سنگ به صورت عمودی و مجزا در نما

نمای ترکیبی  آجر و سنگ

در طراحی نما به صورت عمودی و مجزا بیشتر بر تضاد بین سنگ و آجر نسوز تاکید می شود و تاکید عمودی بر این تضاد و کنتراست موجب تفاوت آن با نمونه های قبلی می شود .

بهتر است تا این نوع نما در نمای ساختمان های بزرگ و مکان هایی که نما عرض بیشتری دارد به کار برده شود .

ترکیب سنگ و آجر مشبک در نما

در صورتی که ترکیب سنگ و آجر به صورت طرح های مشبک و تو خالی به کار برده شود زیبایی نما دو چندان می شود و نمایی متفاوت و متنوع ایجاد می شود .

در طراحی نما انتخاب رنگ آجر و رنگ سنگ اهمیت بسیار زیادی دارد و زیبایی نما زمانی بیشتر و بیشتر می شود که همانگی بین رنگ آجر نسوز و سنگ بیشتر باشد .

ترکیب آجر و سنگ به صورت نا متقادن در نما

در بسیاری از طرح هایی که برای نمای شهری  استفاده می شود آجر نسوز و سنگ به صورت کاملا آزاد و نا متقارن به کار برده می شوند . این نوع طراحی نما دارای تنوع بسیار زیادی می باشد که از مزیت مهم آن ها به شمار می رود .

قاب کردن پنجره ها با سنگ یا آجر نسوز در نما

نمای ترکیبی  آجر و سنگ

طراحی یک قاب دور تا دور درب ها و پنجره ها از طرح های متداول نمای ترکیبی سنگ و آجر می باشد . این طرح بسیار ساده و در عین حال موزون و گیرا می باشند .

موارد نام برده شده تنها تعدادی از روش های اجرای نمای ترکیبی آجر و سنگ می باشد و برای خلق زیبایی ها و جذابیت بیشتر می توان خلاقیت به کار برد و طرح های زیبایی اجرا نمود .

جهت سفارش اجرای آجر نما  بصورت ترکیب آجر و سنگ با ما در تماس باشد.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *