آجر سفالی خوب

9 ویژگی آجر سفالی خوب

مصالح ساختمانی نقش بسیار مهمی در عصر مدرن تکنولوژی دارد. هیچ رشته مهندسی بدون استفاده از آن قابل تصور نیست. آجرها یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی هستند که به دلیل هزینه کم ، در دسترس بودن زیاد ، دوام و جابجایی آسان هنوز مصالح ساختمانی برجسته و پیشرو هستند. بیشترین استفاده از آجر ، آجرهای سفالی است که برای ساخت دیوارهای داخلی و خارجی ، اسکله ها ، پارتیشن ها ، پایه ها و سایر سازه های باربر استفاده می شود.

به گفته ‘R. بری (نویسنده  ساخت ساختمان) ، کلمه “آجر” برای توصیف یک بلوک کوچک از خاک رس سوخته با چنین اندازه ای استفاده می شود که می تواند به راحتی در یک دست نگه داشته شود و کمی بیشتر از دو برابر عرض آن طول بکشد.

آجرهای معمولی سوخته معمولاً با رنگهای گرم از کرم تا نارنجی تا شنی و تا قهوه ای یا حتی قهوه ای آبی خوشایند هستند. وقتی روی دیوار نصب می شوند ، الگوهای جالب اما ساده و دلپذیری ظاهر می شوند ، درست مانند افرادی که همه آنها یک بینی ، یک دهان ، دو گوش و دو چشم دارند ، اما هیچ دو نفر دقیقاً شبیه هم نیستند. بنابراین ، هر آجر اگرچه از نظر شکل ساده است ، اما دارای ویژگی های خاص خود است.

از آنجا که آجرها در حال حاضر یک واحد معمول ، اساسی و ضروری برای ساخت خانه هستند ، باید از کیفیت خوبی برخوردار باشند. کیفیت آجرها بسته به مواد اولیه استفاده شده و همچنین در فرایند تولید آن ممکن است متفاوت باشد. آجرهای با کیفیت خوب باید دارای ویژگی های فیزیکی و شیمیایی باشند.

در این مقاله ، ویژگی های یک آجر خوب را مورد بحث قرار داده ایم.

ویژگی های یک آجر خوب

  1. خاک آجر

خاک آجر باید عاری از سنگریزه (کانکار) ، سنگ ، مواد آلی ، نیترات (نیترات پتاسیم) و سایر مواد شیمیایی مضر باشد ، زیرا  آجر را بی کیفیت می کند.

  1. اندازه آجر

اندازه آجر

یک آجر خوب باید دارای اندازه یکنواخت با سطوح ساده و مستطیل شکل باشد و مطابق استانداردها باید از طرفین دارای لبه های تیز و مستقیم باشد. طول آجر نباید بیش از 3 میلی متر در طول و 1.5 میلی متر در عرض و ارتفاع باشد. مطابق با “IS 1077: 1992” ، اندازه استاندارد یا معمولی آجر سفال 190 میلی متر در 90 میلی متر در 90 میلی متر است. با این حال ، اندازه آجرها ممکن است از کشوری به کشور دیگر و از مکانی به مکان دیگر حتی در کشورهای بزرگ مانند هند متفاوت باشد.

  1. شکل آجر

شکل آجر باید یکنواخت باشد. لبه های یک آجر خوب باید تیز ، مستقیم و با زاویه مناسب باشد. با این حال ، آجرهایی که برای اهداف خاص استفاده می شوند ممکن است برش خورده یا به اشکال مختلف دیگر ساخته شوند. اینها عموماً تغییر شکل های مستطیلی هستند.

  1. رنگ

طیف گسترده ای از رنگ ها مانند قرمز ، سفید ، خاکستری ، قهوه ای ، بنفش ، آبی و سیاه ، همراه با برخی از سایه های متوسط وجود دارد. به گفته ‘W. ب. مک کی (نویسنده ساختمان سازی) ، رنگ تحت تأثیر ساختار شیمیایی خاک رس ، دمای آن هنگام سوختن ، وضعیت جوی کوره و رنگ آمیزی است. آجرهای با کیفیت خوب باید به خوبی سوخته شوند و رنگ یکنواختی در سراسر بدنه آجر داشته باشند. آجرهای سوخته و زیر آجر سوخته یکنواختی رنگ را در سطح و استحکام خود از دست می دهند. رنگهای تیره قرمز نشان دهنده آجرهای سوخته است ، در حالی که رنگ زرد زیر آجرهای سوخته را نشان می دهد.

  1. بافت و فشردگی

تنوع قابل توجهی در بافت آجر وجود دارد. آجرهای خوب باید دارای بافت از قبل فشرده و یکنواخت باشند. سطوح آجر نباید آنقدر صاف باشد که باعث لغزش ملات شود. سطح شکسته نباید ترک ، سوراخ ، شن و یا توده های آهک را نشان دهد.

زیبایی آجر نسوز
بیشتر بخوانید

  1. مقاومت فشاری

مقاومت فشاری آجر بستگی به ترکیب خاک رس و میزان سوزاندن آن دارد. بر اساس “قانون ساختمان ملی هند” (1983) ، مقاومت فشاری آجر باید حداقل 3.5 N/mm2 یعنی 35 کیلوگرم بر سانتی متر مربع باشد.

  1. سختی

آجرها باید به اندازه کافی سفت باشند. هنگامی که آجر با ناخن خراشیده می شود ، نباید هیچ اثری روی سطح آن باقی بماند.

  1. جذب آب

جذب آب یک آجر خوب هنگام غوطه ور شدن در آب به مدت 24 ساعت نباید از 20٪ وزن خشک آن تجاوز کند. وقتی آجرها به مدت 24 ساعت در آب خیس می شوند ، نباید رسوب نمک های سفید را نشان دهند ، در صورت اجازه خشک شدن در سایه. آجرها نباید بیش از 20 درصد وزنی را مخصوصاً برای آجرهای درجه یک و 22 درصد وزن آن را برای آجرهای طبقه دوم هنگامی که در آب به مدت 24 ساعت خیس می شوند ، جذب کنند. آزمایش باید به منظور بررسی میزان جذب آب آجر در آزمایشگاه انجام شود.

  1. سالم بودن

هنگامی که آجر با چکش یا با آجر دیگری برخورد می شود ، باید صدای زنگ فلزی را بدهد.

 یک شرکت مشاوره برجسته چند رشته ای در هند، روشی ساده برای قضاوت در مورد کیفیت آجرهای موجود در این مکان پیشنهاد کرد. او گفت ، هنگام بازدید از هر کارگاه ساختمانی ، فقط شماره را رعایت کنید. مقادیر خشت های آجری (قطعات شکسته آجر) در کنار انبارهای آجر یا همان موارد را هنگام تخلیه آجرها از کامیون ها مشاهده کنید. اگر تعداد خشت های آجری (قطعات شکسته آجر) قابل توجه باشد ، طبیعتاً کیفیت آجرها خوب نیست. او گفت به این ترتیب نباید اصلاً خشتی وجود داشته باشد. حتی وقتی از کوره آجرپزی یا انبار فروش آجر دیدن می کنید ، می توانید همین کار را انجام دهید. چنین مشاهده ساده ای به شما کمک می کند تا کیفیت آجرها را بلافاصله و در محل با یک مشاهده تعیین کنید.

ویژگی‌های آجر نسوز برای نمای ساختمان
بیشتر بخوانید

به طور خلاصه ، موارد ذکر شده برخی از ویژگی های آجر نما خوب است که هر صاحب خانه قبل از استفاده از آن در ساختمان باید بداند تا بهترین نتایج را بدست آورد. آجرهای مرغوب کیفیت آجرکاری را افزایش می دهند. در منطقه ای که خاک رس برای آجر به راحتی در دسترس است ، آجر کاری ارزان تر خواهد بود. اما خاک رس در مناطق صخره ای ، ساحلی یا مستعد دسر به راحتی در دسترس نیست. در چنین مکانهایی ، باید از مصالح ساختمانی جایگزین مانند آجر خاکستر بادی ، بلوک AAC و دیوار خشک استفاده شود.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *