کوره های آجرپزی

کوره های آجرپزی

انواع کوره های آجرپزی

کوره توده ای :

در این روش پخت در لحظه ی نخست ، کوره را با آجر های تازه پر می کنند و پس از آن کار پخت آجر را شروع می کنند . آجرها در داخل کوره با آتش پخته می شوند ، سپس آن ها را از داخل کوره در می آورند و این عملیات دوباره تکرار می شود .

مهندسی ساخت این گونه کوره ها به شکل و قاعده ی مستطیل ، با حفره های آتش کاری می باشد و داخل آن ها  با خاکه ی کک پر می شوند . مقداری خاکه کک نیز در طی فرآیند قرار گرفتن خاک رس در معرض آب و هوا به آن افزوده می شود . آجر های خام خشک شده را بر روی لبه ی خود ، به شکل دیواری به ارتفاع تقریبا 3 متر در سطح خاک کک که در داخل کوره ریخته شده است می چینند .

همچنین آجرهای خارجی توده به شکلی چیده می شوند که متمایل به سمت داخل کوره باشند . در مرحله آخر آجرهای نیم پخته را برای محافظت از آجر های داخل کوره در برابر آسیب عوامل خارجی همچون باد و باران ، جلوی سطح جانبی و بر روی قسمت فوقانی کوره قرار می دهند .

در این زمان خاک کک کف توده ی آجر چیده شده آتش می گیرد و خاک کک مخلوط شده با خاک رس نیز با بالا رفتن تدریجی دما آتش می گیرد .

این موضوع موجب می شود تا تغییراتی در ترکیبات شیمیایی تشکیل دهنده خاک رس در اثر دمای زیاد ایجاد شود و در نهایت محصولی سخت و متراکم تولید شود . در برخی مواقع وصله های ریز خاک کک سوخته روی سطوح این نوع از آجرها ، موجب می شود تا بتوان آن ها را شناسایی نمود.

کوره های آجرپزی

کوره اسکاتلندی :

شیوه ی پخت آجرها در این نوع کوره ها تا اندازه ای به روش پخت کوره ی توده ای شباهت دارد . با این تفاوت که در روش اسکاتلندی آجرها در درون یک چهار دیواری که دارای یک دریچه ی انتهایی است پخته می شوند که این دریچه در زمان پخت وحرارت دهی بسته می شود . در این روش زغال سنگ را از سوراخ های آتش کاری که در قسمت انتهایی دو دیوار جانبی است داخل می ریزند . برای این که بتوان از آجرهای تازه در برابر تاثیرات عوامل خارجی همچون باد و باران محافظت کرد ، بر روی قسمت فوقانی آن ها در زمان پخت ، آجر های پخته شده را قرار می دهند .

کوره نوبتی با کشش هوای رو به پایین :

شکل این کوره به صورت حلقوی با سقف گنبدی شکل می باشد و دور تا دور قسمت انتهایی دیوار ها سوراخ های آتش کاری قرار دارد. این نوع کوره ها هم چنین دارای یک دریچه ی دسترسی می باشند ،که در زمان پخت و حرارت دهی بسته می شود . سوراخی در کف این کوره وجود دارد که به کمک مجاری دودکش به لوله ی دودکش وصل می شود . زغال سنگ سوخت رایجی می باشد که در این روش پخت استفاده می شود .

انواع آجر مورد استفاده در ساختمان و مهندسی عمران
بیشتر بخوانید

اما در سال های اخیر از نفت هم به عنوان سوخت استفاده شده است. با قرار گرفتن آجرها در داخل کوره ، دریچه ی انتهایی بسته شده و حرارت دهی آغاز می شود . گازهای سردتر به خاطر چگالی بیشتر در حرارت های بالای پخت ، موجب هدایت گازهای داغ به سمت بالا و سقف کوره می شوند . گاز های سردتر نیز در هنگام حرکت به سمت کف کوره ، از سطح سوراخ دار کف کوره رد شده و از راه مجرای دودکش به لوله ی دودکش انتقال یافته و از آن خارج می شود .

در کوره نوبتی می توان با رسیدن به حرارت و دمای بالا ، آجر های سخت پختی را تولید کرد .

زمان پخت آجرها از ابتدای ورود تا انتهای خروج به وسیله  این روش ، حدودا ده روز طول می کشد .

وهم چنین می توان در تولید مصالح سفالی لعاب نمکی نیز از این کوره ها استفاده کرد ، زیرا در آن ها قابلیت دسترسی به دماهای بسیار بالا وجود دارد .

باید خاطر نشان کرد این نوع کوره توانایی تولید آجر در مقدار زیاد را نداشته و برای تولید زیاد مناسب نمی باشد.

کوره پیوسته :

در این مدل کوره آجرهای خام بر روی واگونت های فولادی قرارمی گیرند. این واگونت خط پیوسته ای را تشکیل می دهند و از داخل یک اتاقک طویلی عبور می کنند. در اواسط این اتاقک طویل یک منطقه ی آتش کاری موجود می باشد . واگونت ها به آرامی از وسط کوره عبور کرده و به تدریج تا زمان رسیدن به منطقه ی آتش کاری گرم می شوند . بنابراین به این روش آجرها پخته شده و به تدریج پیش از این که از انتهای دیگر کوره خارج شوند تا حدودی سرد می شوند .

در بین انواع کوره ها کوره ای که در ایران بسیار رایج می باشد و به طور وسیعی مورد استفاده قرار می گیرد کوره ی هومفان می باشد .

در این بخش می خواهیم به بررسی کوره هوفمان اشاره نماییم .

آجر نسوز صنعتی
بیشتر بخوانید

از مشخصات کوره هوفمان می توان به دو تونله بودن  آن اشاره کرد که در موازات هم قرار گرفته اند و فقط  در اتاقک های اول و آخر ، این دو تونل با هم در اتصال می باشند.

البته صفحات مسدود کننده ی هوا در راستای هر دو تونل قرار دارند ،که موجب شده اند تا تونل به اتاقک های جدا از هم تبدیل شوند .

سقف تونل هوفمان به صورت ضربی می باشد و هر اتاقک آن دارای یک میله ی دودکشی انفرادی می باشد . بعد از این که خشت ها خشک شدند ، آن ها را به صورتی که در میان آن ها فاصله وجود داشته باشد ، در داخل کوره می چینند . در این صورت گاز های داغ و شعله های آتش می توانند از میان آن ها عبور کنند و موجب تسریع و نظم در فرآیند پخت شوند . سوراخ هایی بر روی سقف این نوع کوره ها موجود می باشند که این سوراخ ها به عنوان محل تزریق سوخت مورد استفاده قرار می گیرند .پس از قرار دادن کامل خشت ها در اتاقک ها ، سوراخ ها به طور کامل به وسیله ی آجر کاملا بسته می شوند .

سوختی که به طور معمول در این نوع کوره ها به کار برده می شود نفت سیاه می باشد.

به دلیل سفت بودن نفت سیاه ، قبل از استفاده آن را گرم و سپس تصفیه می نمایند و در نهایت به وسیله ی لوله به بالای پشت بام کوره ارسال می نمایند .

این نوع لوله کشی به گونه ای طراحی شده است که برای هر اتاقک به طور معمول 6 لوله ی نفتی به کار برده شده است و تزریق سوخت به وسیله ی سوخت پاشی ها می باشد . به این صورت که 6 دسته ی سوخت پاشی بر روی 6 سوراخ بالای اتاقک قرار می گیرد . در اوایل کار که آتش در سطح پایین کوره قرار گرفته ، سوخت تزریق می شود . اما زمانی که آتش به سمت فوقانی کوره رفت ، سوخت به صورت پودر شده نفت را به داخل کوره انتقال می دهد. در این زمان است که شاهد انفجار های بسیار قوی در کوره خواهیم بود که منجر به  لرزش های شدیدی در دیواره ها می شوند . دودکش ها نیز در کوره ها وظیفه دارند با کمک فنیاتورها هوا را به بیرون بکشند .

جهت دریافت مشاوره رایگان در ارتباط با نحوه تولید آجر نما و سفارش انواع آجر نسوز با شماره 09129640179 در تماس باشید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *