ویژگی ها ، انواع و کاربردهای آجر نسوز

ویژگی ها ، انواع و کاربردهای آجر نسوز

آجر نسوز نوع خاصی از آجر است که با استفاده از خاک رس ساخته می شود و مقاومت خوبی در برابر درجه حرارت بالا دارد که در کوره ها ، کوره های آستری ، شومینه ها و کوره های آتش استفاده می شود. این آجرها به روشی مشابه آجرهای معمولی ساخته می شوند ، مگر در حین فرآیند سوزاندن- آجرهای نسوز در معرض دمای بسیار بالا قرار می گیرند.

ترکیب خاک رس برای ساخت آجرهای نسوز ، خواص ، انواع و کاربردهای آجرهای نسوز در این مقاله توضیح داده شده است.

خاک رس برای ساخت آجر نسوز

خاک رس برای ساخت آجرهای نسوز استفاده می شود و عموماً در زیر درزهای زغال سنگ یافت می شود. خاک رس حاوی دو عنصر اصلی- سیلیس و آلومینا است که درصد سیلیس از 60 تا 70 درصد و آلومینا از 25 تا 35 درصد متغیر است.

برخی ترکیبات دیگر مانند اکسیدهای کلسیم ، منیزیم ، آهن ، پتاسیم و تیتانیوم نیز در خاک رس وجود دارد. با این حال ، درصد ترکیبات غیر از سیلیس و آلومینا در مورد خاک رس خوب از 5 درصد تجاوز نمی کند.

خاک رس را می توان بر اساس مقاومت در برابر آتش به سه نوع طبقه بندی کرد:

  1. خاک رسهای درجه بالا
  2. خاک رسهای متوسط
  3. خاک رسهای درجه پایین

ظرفیتهای مقاومت در برابر آتش رسهای مختلف  در زیر جدول بندی شده است.

Grade of Fire clay Temperature resistance range ( oC)
High 1482 – 1648
Medium 1315 – 1482
Low Up to 870

خواص آجرهای نسوز

آنها سفید مایل به زرد یا سفید هستند.

آنها در اندازه های مختلف از 9 X 4.5 X 2.5 اینچ تا 9 X 2.75 X 2.25 اینچ موجود هستند.

وزن یک آجر نسوز معمولی حدود 30 تا 35 نیوتن متر است.

مقاومت فشاری آجرهای آتش نشانی بین 200 تا 220 کیلوگرم در سانتی متر مربع است.

درصد جذب آب بین 5 تا 10 درصد متغیر است.

آنها مقاومت شیمیایی خوبی دارند.

خواص آجرهای نسوز

انواع آجر نسوز

آجرهای نسوز به سه نوع طبقه بندی می شوند:

  • آجرهای نسوز اسیدی
  • آجرهای نسوز معمولیی
  • آجرهای نسوز خنثی
  1. آجرهای نسوز اسیدی

آجر نسوز اسیدی ، که به عنوان آجر مقاوم در برابر اسید نیز نامیده می شود ، به ویژه برای مقاومت در برابر اقدامات اسیدی مواد شیمیایی یا آب و هوا استفاده می شود.

به طور کلی ، آجر نسوز معمولی ساخته شده از خاک رس طبیعی به خوبی آجر اسیدی است ، اما در صورت نیاز به مقاومت بیشتر در برابر اسید ، مقدار بیشتری سیلیس به خاک رس اضافه می شود که ممکن است تا 97 از ترکیب آن متغیر باشد. برای مقاصد اتصال ، 1 تا 2 l آهک ممکن است اضافه شود. آجرهای اسیدی در دمای زیاد برای مدت طولانی می سوزند.

آجر لفتون
بیشتر بخوانید

آجرهای نسوز اسیدی

  1. آجرهای نسوز معمولی

اینها در مقاومت در برابر خوردگی و مقاومت شیمیایی خوب هستند. آنها حاوی مقدار زیادی منیزیم هستند و در اینجا نیز از آهک به عنوان ماده اتصال دهنده استفاده می شود. انواع مختلف آجرهای نسوز موجود عبارتند از آجر مگنزیت ، آجر منگنزی ، آجر منگنزی و کروم و غیره.

آجرهای نسوز اولیه

  1. آجرهای نسوز خنثی

اینها هم برای اهداف اسیدی و هم برای پوشش اولیه خوب هستند. آنها مقاومت خوبی در برابر بخارات اسیدی و همچنین خوردگی دارند. آجرهای خنثی دو نوع هستند- آجرهای آلومینای بلند و آجرهای کرومیت.

آجرهای آلومینای بالا حاوی مقادیر زیادی آلومینا هستند در حالی که آجرهای کرومیت حاوی کروم ، اکسید آهن ، سیلیس ، بوکسیت و سنگ آهن در نسبتهای مختلف هستند.

آجرهای نسوز خنثی

موارد استفاده از آجرهای نسوز

از آجرهای نسوز برای اهداف زیر استفاده می شود.

برای پوشش داخلی کوره ها ، کوره ها ، دودکش ها و غیره استفاده می شود.

ایجاد سازه های مقاوم در برابر آتش و در نتیجه کاهش آسیب سازه در برابر حوادث آتش سوزی.

برای پوشش داخلی کوره های چوبی.

به عنوان یک ماده عایق برای کوره ها ، کوره ها به دلیل هدایت حرارتی پایین تر هستند.

موارد استفاده از آجرهای نسوز

نحوه نصب آجر نسوز

 شومینه محیطی آرامش بخش را به اتاق می بخشد. همچنین دارای گرمایش اضافی است که می تواند هزینه گرم نگه داشتن خانه را کاهش دهد. برای دستیابی به بهترین نتیجه ، باید شومینه را به درستی نصب کنید ، از جمله اقدامات لازم برای تابش گرما در اتاق. آجر نسوز یک ماده فروخته شده است که جعبه آتش را احاطه کرده و گرما را به اتاق مورد نیاز منعکس می کند. به جای آجرهای جداگانه ، این مصالح از آجرهای کامپوزیتی تشکیل شده است که نصب را بسیار ساده می کند.

مرحله 1

پانل های آجر نسوز را با مداد علامت گذاری کنید تا مشخص شود کدام قطعات در پایین ، پشت و کناره های شومینه قرار دارند. اگر پانل های آجر نسوز شما دارای یک کیت بود ، دستورالعمل ها باید نشان دهند که کدام قطعات به کجا می روند. اگر نه ، از اندازه گیری ها به عنوان راهنمای خود استفاده کنید.

از انواع مختلف آجر نسوز کدام یک برای دیوار مناسب است
بیشتر بخوانید

گام 2

پانل آجر نسوز پایین را بگذارید. پشت پانل و پایین جعبه شومینه را با اسفنج مرطوب کنید. یک لایه نازک از مخلوط ملات را با ماله سنگ تراشی روی تمام سطح پشتی پانل آجر نسوز پخش کنید. تخته آجر نسوز را در محل خود فشار دهید و آجرها رو به بالا باشند تا برای شما قابل مشاهده باشند و بنابراین صفحه به طور یکنواخت در قاب شومینه قرار گیرد.

مرحله 3

پانل آجر نسوز را که در پشت جعبه شومینه قرار دارد نصب کنید. لبه بالایی و پایینی پانل آجر پشتی را مرطوب کنید. ملات را در یک خط افقی در لبه بالا و پایین با ماله پهن کنید. پنل را در محل پشت جعبه شومینه فشار دهید. پانل آجر نسوز صاف در برابر دیوار نمی نشیند. شکافی در نظر گرفته می شود تا شکل اجزای سقفی سیستم شومینه در نظر گرفته شود. تخته ای را در مقابل تخته قرار دهید تا در حالی که ملات گیر می کند در جای خود ثابت بماند.

مرحله 4

پانل آجری جانبی را نصب کنید. پشت پانل و کنار جعبه شومینه را با اسفنج مرطوب کنید. یک لایه نازک از ملات را در پشت پنل کناری با ماله پهن کنید. لبه پایینی پانل آجر نسوز را در لبه پایینی دیوار جانبی با زاویه قرار دهید. پانل آجر نسوز را به سمت داخل بچرخانید تا صاف روی دیوار بنشیند. برای محکم کردن ، پنل را با چکش لاستیکی ضربه بزنید. تخته ای را در مقابل تخته قرار دهید تا در حالی که ملات گیر می کند در جای خود ثابت بماند.

مرحله 5

پانل آجر نسوز طرف مقابل را نصب کنید. مرحله 4 را تکرار کنید ، اما از جهت مخالف کار کنید.

مرحله 6

درزها را بین تمام صفحات آجر نسوز مهر کنید. کیسه ملات را با مخلوط ملات پر کنید. مخلوط ملات را در امتداد هر یک از درزها لوله کنید و یک مهر و موم محکم ایجاد کنید.

شما میتوانید از طریق تماس با شماره 09129640179 مشاوره رایگان خرید انواع آجر نما دریافت نمایید

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *