آجر نسوز مناسب آپارتمان

آجر نسوز در مناطق مختلف

آجر نسوز یکی از مصالح ساختمانی است در چند سال گذشته کاربردهای فراوانی در ساختمان‌سازی از جمله در نمای یک ساختمان پیدا کرده است. این آجرها ویژگی‌ها منحصر به فردی دارد که از آن جمله می‌توان تنوع رنگی بسیار زیاد، مقاوم در برابر گرما، سرما و فرسایش، سازگار با محیط زیست، مقرون به صرفه بودن، طرح‌ها و الگو بسیار زیاد، رنگ طبیعی و ثابت در برابر اشعه خورشید، زیبا و چشم‌نواز، سبک و کم وزن، مقاوم در برابر یخ‌زدگی و … اشاره کرد.

این نوع آجر انواع مختلفی دارد که هر کدام از آن‌ها در مناطق مختلف کاربرد خود را دارد. زمانی تاثیرگذاری این آجر را بیشتر احساس خواهید کرد که با توجه اقلیمی که در آن زندگی می‌کنید نوع آجر نسوز مناسب را انتخاب کنید. آجر نسوز در مناطق مختلف دارای ویژگی منحصر به خود است که در این مقاله قصد داریم به این موضوع بپردازیم و با توجه به مناطق مختلف آب و هوایی کشور آجرهای نسوز مناطق مختلف ایران را معرفی کنیم.

آب و هوای ایران را می‌توان به چهار اقلیم، معتدل و مرطوب، سرد و کوهستانی، گرم و خشک و گرم و مرطوب دسته‌بندی کرد. انتخاب یک آجر نسوز مناسب با توجه به اقلیم‌های مختلف می‌تواند بر زیبایی‌های ساختمان‌ها و معماری مناطق مختلف بیفزاید و ارزش ساختمان را دو چندان کند.

آجر نسوز در انواع شرایط آب و هوایی :

آجر نسوز در مناطق مختلف

آجر نسوز در مناطق گرم و خشک

مناطق مرکزی و شرقی ایران بیشتر دارای آب و هوای گرم و خشک است. همان گونه که از عنوان اقلیم پیداست این مناطق دارای آب و هوایی گرم هستند به طوری که تابش مستقیم آفتاب در این مناطق باعث شده است میزان درجه حرارت در تابستان بسیار بالا باشد. همچنین زمستان‌های این مناطق سرد و خشک است. همچنین وزش باد و ایجاد گرد و غبار در مناطق شرقی و مرکزی فلات ایران بسیار زیاد است.

تفاوت بین آجر نسوز عایق و آجر نسوز چیست؟
بیشتر بخوانید

برای ساخت ساختمان‌ها در مناطق گرم و خشک باید از آجرهایی استفاده کرد که ظرفیت حرارتی بالایی داشته باشند. بدین دلیل از آجرهای نسوز با ظرفیت گرمایی بالا استفاده خواهد شد آجر قادر به اختلاف زیاد دمای شب و روز، در طول روز گرما را در خود ذخیره کند و در هنگام شب وقتی که دما هوای پایین‌تر است گرما ذخیره شده را به داخل ساختمان منتقل کند.

آجر نسوز در مناطق مختلف

آجر نسوز در مناطق گرم و مرطوب

به مناطقی که دارای آب و هوای بسیار گرم در تابستان‌ها و زمستان‌های معتدل هستند مناطق گرم و مرطوب می گویند. بیشتر بخش‌های جنوبی ایران آب و هوای گرم و معتدل دارند. در مناطق گرم و معتدل رطوبت هوا زیاد بود به همین دلیل اختلاف دمای شب و روز کمتر است. در این اقلیم باید از آجرهای نسوزی استفاده کرد که ظرفیت حرارتی کمی داشته باشند. چون هوا در این اقلیم گرم است نیازی به ذخیره کردن گرما در طول روز نیست. پیشنهاد می‌گردد که در این مناطق از آجرهای نسوزی استفاده گردد که دارای رنگ روشن‌تری هستند.

آجر نسوز در مناطق مختلف

آجر نسوز در مناطق سرد و کوهستانی

در مناطق سرد روزهای یخبندان سال بسیار زیاد است و حتی زمستان‌ها دمای هوا به بیست درجه زیر صفر خواهید رسید. در مقابل در فصل تابستان دمای هوا زیاد است. یکی از بهترین آجرهای مورد استفاده در این مناطق آجرهای نسوز خواهد بود؛ زیرا آجرهای نسوز در مقابل سرما عایق بسیار مناسبی هستند و می‌تواند ساکنین این مناطق را در برابر گرمای طاقت‌فرسا حفظ کنند.

آجر نسوز در مناطق مختلفالبته در این مناطق از آجرهای نسوز با رنگ‌های تیره برای نمای ساختمان‌ها بهره خواهند برد. رنگ‌های تیره در زمستان‌ها به دلیل جذب هوای گرما می‌تواند به گرم شدن ساختمان کمک کند. قسمت‌های غربی کشور آب و هوای سرد و کوهستانی است.

آجر نسوز ایده ای نو برای دکوراسیون اتاق خانه شما
بیشتر بخوانید

آجر نسوز در مناطق معتدل و مرطوب

وقتی از مناطق معتدل و مرطوب حرف می‌زنیم منظورمان سواحل دریای خزر است که در طول سال بارندگی در این مناطق بسیار زیاد بوده و میزان رطوبت ‌هوا بسیار زیاد است. باید در ساخت ساختمان‌ها در اقلیم معتدل و مرطوب از مصالحی استفاده کرد که دارای حداقل ضخامت باشند؛ زیرا استفاده از مصالحی با ضخامت زیاد می‌تواند موجب گرم شدن ساختمان در طول سال گردد. در این مناطق اختلاف دمای شبانه‌روز کم است و همانند اقلیم‌های گرم و مرطوب باید از آجرهای نسوزی استفاده کرد که ظرفیت حرارتی کمی داشته باشند؛ زیرا نیازی به ذخیره کردن در طول روز نیست. همچنین آجرهای به کار رفته در این اقلیم‌ها باید رطوبت کمتری را به خود جذب کند.

پس آجر نسوز در مناطق مختلف باید ویژگی‌های خاص خود را داشته باشد و شما باید با توجه به شهر و استانی که در آن زندگی می‌کند آجر نسوز خود را برای ساختمان انتخاب کنید. اگر آجر خود را اشتباه انتخاب کنید دیگر هیچ وقت نمی‌توانید آن را عوض کنید و قطعاً برای شما مشکلاتی را به همراه خواهد داشت.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *