آجر نسوز در نما

بهره گیری از آجر نسوز در نما

از دیرباز در ساخت ساختمان‌ها و بناها از آجر استفاده می‌شد. امروزه آجرهای نسوز به علت ویژگی‌های مثبت زیادی که دارند، بسیار مورد توجه معماران و مهندسین ساختمان‌ها قرار گرفته‌اند. آجرهای نسوز از نوعی سرامیک مرغوب و باکیفیت ساخته می‌شوند و این سرامیک‌ها نیز از خاک‌های نسوز و مقاوم در برابر حرارت بالا تهیه می‌شوند. این آجرها در دمای 1300 درجه سانتی‌گراد پخته می‌شوند. آجرهای نسوز کاربرد فراوانی دارند و علاوه بر این که از آن‌ها در مصارف عمومی استفاده می‌شود، در ساخت لوازم صنعتی هم کاربرد دارند.

آجر نسوز در نما

یکی از کاربردهای عمومی این آجرهای نسوز، ساخت نمای ساختمان‌ها است. این آجرها ویژگی‌هایی دارند که موجب می‌شوند برای نماکاری ساختمان‌ها بسیار مناسب باشند. علاوه بر زیبایی و هارمونی خاصی که این آجرها با محیط پیدا می‌کنند، ویژگی‌های اقتصادی، محیط ‌زیستی و… نیز موجب می‌شوند مهندسین ساختمانی بیشتر به استفاده از این آجرها در نمای ساختمان‌ها ترغیب شوند. در ادامه به بررسی این ویژگی‌ها می‌پردازیم.

آجر نسوز در نما

صرفه‌جویی در مصرف سوخت‌های فسیلی و انرژی

استفاده از آجر نسوز در نما موجب می‌شود دمای ساختمان شما ثابت بماند. آجر نسوز خاصیتی دارد که موجب تثبیت دما می‌شود و از تغییرات دمایی جلوگیری می‌کند. تحقیقات نشان داده است در صورت استفاده از آجر نسوز در نما و توجه به سایر عوامل مانند نحوه صحیح عایق‌سازی، تهویه‌های مناسب و… در مصرف انرژی صرفه‌جویی می‌شود و دما چه در حالت گرما و چه در حالت سرما، تقریباً ثابت باقی می‌ماند. با این صرفه‌جویی نه تنها از هدر رفتن انرژی جلوگیری می‌شود بلکه در هزینه‌های شما نیز کاهشی محسوس ایجاد می‌شود.

ماندگاری و مقاومت بالای آجرهای نسوز

آجرهای نسوز از مواد معدنی ساخته می‌شوند که موجب بالا رفتن ماندگاری آن‌ها می‌شوند. این مواد در برابر آتش، آفات و… مقاوم هستند و همین امر موجب می‌شود طول عمر آن‌ها بالا رود. در نتیجه استفاده از آجر نسوز در نما موجب می‌شود نمای ساختمان شما در برابر عوامل مختلفی مقاوم بماند و خراب نشود.

نحوه انتخاب انواع آجر مناسب
بیشتر بخوانید

آجرهای نسوز، سازگار با محیط‌ زیست

در ساخت آجرهای نسوز از مواد آلاینده استفاده نمی‌شود. فرایند ساخت آن‌ها شیمیایی نیستند و در نتیجه به محیط‌ زیست آسیبی وارد نمی‌کنند. این آجرها بسیار بادوام هستند و حتی امکان استفاده مجدد از آن‌ها وجود دارد و می‌توانند دوباره به محیط برگردند.

تنوع در رنگ و نقش آجرنماهای نسوز

آجر نسوز در نما

شاید در ذهن بسیاری از افراد رنگ آجر فقط قرمز یا نارنجی باشد. در صورتی که آجرها هم تنوع رنگی زیادی دارند. استفاده از خاک‌هایی با رنگ‌های متفاوت و درجه پخت مختلف موجب می‌شود آجرهای نسوز در رنگ‌های مختلف تولید شوند. علاوه بر این، آجرهای نسوز می‌توانند در طرح‌های مختلف تولید شوند و با استفاده از قالب‌های طرح‌دار، آن‌ها را از حالت ساده دربیاورند. همچنین با لعاب‌کاری می‌توان رنگ‌های مختلف بیشتری به آجرهای نسوز داد. آجر در طیف رنگی قرمز، نارنجی، زرد، قهوه‌ای، خاکستری و گاهی سیاه تولید می‌شود. با لعاب‌کاری هم می‌توان رنگ‌های سبز، آبی، سفید و… به آن‌ها اضافه کرد. در نتیجه نیازی نیست نگران یکنواختی استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان خود باشید.

ثابت بودن رنگ آجر نسوز

یکی از ویژگی‌های مهم آجرهای نسوز این است که رنگ آن‌ها به مرور زمان تغییر نمی‌کند. علاوه بر این، در صورت لعاب‌کاری هم رنگ آجر نسوز تغییر نمی‌کند. تنها در صورتی که بر روی آجرهای نسوز از رنگ‌های ساختمانی استفاده کنید، رنگ به مرور زمان در برابر شرایط جوی مختلف و تابش آفتاب تغییر خواهد کرد؛ اما رنگ خود آجرهای نسوز تغییر نمی‌کند؛ بنابراین، با توجه به این که آجرهای نسوز در نما در برابر باران، تابش نور خورشید و… قرا می‌گیرند، به مرور زمان تغییر نمی‌کنند و شکل ظاهری خود را از دست نمی‌دهند.

نقش آجر نما در معماری ایرانی
بیشتر بخوانید

مقاوم بودن آجرهای نسوز در برابر شرایط آب و هوایی مختلف

همان طور که پیش‌تر اشاره کردیم، آجرهای نسوز در برابر شرایط جوی مختلف، مقاومت بالایی دارند. آن‌ها در برابر باران و برف خراب نمی‌شوند. در شرایط آب و هوایی مرطوب، شکل ظاهری خود را در اثر رطوبت بالا از دست نمی‌دهند. در شرایط آب و هوایی گرم و خشک، در برابر تابش نور خورشید مقاوم هستند و رنگ‌پریده نمی‌شوند. همه این ویژگی‌ها می‌تواند تضمین استفاده از آجر نسوز در نما باشد. نما بخشی از ساختمان است که در برابر همه این عوامل قرار می‌گیرد؛ اما در صورت استفاده از آجر نسوز در نما، نیازی به نگرانی نیست!

آجر نسوز در نما

ویژگی دیگر استفاده از آجر نسوز در نما، هزینه نگهداری بسیار پایین این آجرها است. همه ویژگی‌هایی که ذکر کردیم موجب می‌شوند شما در نهایت هزینه بسیار کمی برای نگهداری از آجر نسوزی که در نمای ساختمان خود استفاده کرده‌اید، پرداخت کنید.

آجرهای نسوز عمر بالایی دارند و نیازی به هزینه کردن برای افزایش عمر آن‌ها وجود ندارد. همچنین این آجرها خود جلوه زیبایی دارند و نیازی نیست برای زیباسازی از رنگ و… استفاده کنید. اگر دقت کرده باشید بسیاری از ساختمان‌های قدیمی ایرانی از آجر در نمای خود استفاده کرده‌اند و همچنان زیبا و سالم هستند.

به پایان این مقاله هم رسیدم اگر نیاز به مشاوره رایگان در مورد استفاده از آجر نسوز در نمای ساختمان خود می توانید پیام خود را به شماره 09129640179 از طریق پیامک یا واتس آپ ارسال کنید تا کارشناسان شهر آجر در اسرع وقت با شما تماس بگیرند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *