نماهای آجری سوراخ‌دار

نماهای آجری سوراخ‌دار، خانه را شیک‌تر و کارآمدتر می‌کند

آجر یکی از قدیمی ترین مصالح ساختمانی شناخته شده برای بشر است، اما این بدان معنا نیست که برای خانه ها و ساختمان های امروزی محبوبیت کمتری دارد. طبیعت دوستدار محیط زیست آنها را به گزینه ای عالی تبدیل می کند زیرا لازم نیست از مناطق دوردست آورده شوند و برای تولید به انواع مواد شیمیایی سمی نیاز ندارند. آجر یکی از مصالح مستحکم‌تر برای خانه است، مگر اینکه در مناطق زلزله خیز زندگی کنید.

به عنوان یک مصالح ساختمانی، آجرهای امروزی با اولین آجرهایی که در 7000 سال قبل از میلاد ساخته شده بودند، فاصله زیادی دارند و از گل پخته شده در آفتاب ساخته شده بودند. هنگامی که تمدن ها فهمیدند که چگونه آجرها را آتش بزنند تا آنها را سخت کنند، تولید آنها فراتر از آب و هوای گرم و آفتابی گسترش یافت. بر اساس معماری آجری، آجرها در طول پاییز یا امپراتوری روم تقریباً ناپدید شدند و فقط در ایتالیا یافت می شدند. هنگامی که آنها در قرن دوازدهم دوباره به شمال آلمان معرفی شدند، دیگر نگاهی به گذشته وجود نداشت.

در جامعه مدرن، آجر در طرح‌های جدید به‌طور فزاینده‌ای استفاده می‌شود که بسیار فراتر از آن چیزی است که سازندگان اولیه می‌توانستند تصور کنند. به طور خاص، معماران نماهای ساختمانی یا دیوارهای سوراخ دار را انتخاب می کنند که از فضای بین آجرها به عنوان یک عنصر طراحی مبتکرانه استفاده می کنند.

انواع نماهای آجری سوراخدار

حریم خصوصی و پورتال برای نور خورشید

آجر سوراخ دار خانه زنبور

این خانه که در منطقه بین تان شهر هوشی مین قرار دارد، خانه زنبور نامیده می شود. این خانه دارای 3.5 متر در 7 متر است و به عنوان یک خانه برای دو خواهر و برادر طراحی شده است و هر طبقه یک اتاق خواب است. این خانه که توسط فضای گرمسیری طراحی شده است، می‌توانست تحت سلطه یک فضای داخلی تاریک باشد، اما در عوض یک واحه پر از نور است. بین شیشه روی پشت بام و طراحی آجری سوراخ‌دار در بالا، خانه پر از نور ملایم روز است که فضاها را فیلتر می‌کند.

Bedroom with natural light from perforated facade

جریان هوا برای یک خانه گرمسیری

خانه Ngamwongwan با نمای آجری سوراخ‌دار

با نشان دادن پتانسیل آجرهای معمولی، Junsekino Architecture and Design این خانه را در بانکوک ایجاد کرد که از عناصر آجری تا دمای معمولی در خانه استفاده می کند. طراحان تصمیم گرفتند اقامتگاهی بسازند که کاملاً جدید به نظر نمی رسد، اما در عین حال عجیب و غریب اما فروتن است، بدون تزئینات بیرونی زیادی. بیشتر از همه، خانه باید پاسخگوی نیازهای سبک زندگی گرمسیری مالک و والدینش بود که آنها نیز آنجا را دوست داشتند. طراحی دیوار آجری سوراخ دار 30 سانتی متر ضخامت دارد و اجازه عبور گرما را می دهد و در عین حال دیوارهای داخلی خانه را در برابر نور شدید خورشید محافظت می کند. نمای آجری مطبوع همچنان فضایی طبیعی و پر نور ایجاد می کند و در عین حال حریم خصوصی را از خیابان فراهم می کند.

دیوار سوراخ دار راهرو خانه Ngamwongwan

نمای آجری خانه Ngamwongwan

تغییر نور روز، تغییر رنگ

انباشته آجر سوراخ دار ترمیتری خانه

پروژه دیگری که توسط معماران Tropical Space طراحی شده است، این خانه در منطقه Thanh Khê Da Nang، ویتنام است. خانه ترمیتری برای مقاومت در برابر آب و هوای شدید منطقه ساخته شده است و از حشره ای که به نام موریانه نامگذاری شده الهام گرفته شده است. چیدمان خانه بر اساس لانه های آنها شکل گرفته است که دارای فضای عمومی بزرگ و مرکزی و فضاهای تخصصی در خارج از منطقه اصلی هستند. مصالح ساختمانی اصلی خانه، نوع محلی آجر پخته شده است که روی آن را با بتن ریخته شده پوشانده اند. دیوارهای آجری سوراخ‌دار به خنک‌تر شدن خانه در هوای گرم کمک می‌کنند و حتی می‌توانند رطوبت داخل را تعدیل کنند. تکنیک ساخت و ساز دو جداره ترکیبی از یک دیوار بیرونی از طرح آجری است که با یک دیوار شیشه ای داخلی با قاب آلومینیومی جفت می شود که محیط داخل را بافر می کند. جالب‌تر از همه، با جابه‌جایی نور در طول روز و عبور از سوراخ‌ها، آجرها رنگ‌های متفاوتی به خود می‌گیرند، از قرمز روشن تا رنگ‌های عمیق‌تر و حتی بنفش.

سفال سقفی چیست؟
بیشتر بخوانید

آجرهای سوراخ دار انباشته نور طبیعی خانه ترمیتری

غار آجری در هانوی

نمای آجری سوراخ دار هانوی توسط استودیو ویتنامی HP Architects

همان مفهوم دوجداره و مصالح محلی آجر ویتنامی به روشی کاملاً جدید در این خانه توسط معماران H&P گرد هم آمده است. غار آجری که در حومه بازسازی شده هانوی واقع شده است، هدف از طراحی غار آجری این است که به کسانی که در داخل آن زندگی می کنند، با وجود اینکه در یک منطقه شهری هستند، احساس کنند که در یک محیط طبیعی هستند. آجرهای سوراخ دار اجازه می دهند نور و هوا به داخل و خارج جریان پیدا کند و از ورود نور شدید خورشید، صدا و گرد و غبار به فضاهای اصلی زندگی جلوگیری کند. معماران مصالح ساختمانی ساده را برداشتند و زیبایی شناسی جدیدی برای خانواده ایجاد کردند. در طبقه همکف، دهانه های بزرگ در آجر به ساکنان کمک می کند تا با خیابان ارتباط برقرار کنند، در حالی که سطوح بالاتر دارای سوراخ های کوچکتری برای ایجاد حریم خصوصی بیشتر هستند.

نمای آجری سوراخ‌دار هانوی توسط استودیو ویتنامی HP Architects

عایق نمای گلدار

آجرهای نمایان برای ایجاد نمای مدرن Maison A

این خانه که Maison A نام دارد، در دهکده ساحلی Nam Dinh، ویتنام واقع شده است. مالک آن را برای مادر پیرش به سبک فعلی ساخته است که ادای احترام به سبک زندگی سنتی است اما با ظاهری مدرن. طراحی شده توسط Nghia-Architect، در نمای بیرونی از آجرهای تهویه گلدار Bat Trang استفاده شده است که تزئینی هستند و ویژگی های کاربردی مهمی دارند. از آنجایی که آب و هوا بسیار غیرقابل پیش بینی است اغلب تحت تاثیر طوفان های بزرگ قرار می گیرد، نما دارای سه لایه 3 انعطاف پذیر است. آجرهای تهویه گل کمک تازه و نور روز را به داخل می آورند و لایه دوم از گیاهانی تشکیل شده است که هارمونی و حریم خصوصی را اضافه می کنند. لایه داخلی شیشه ای سنگین است که اجازه می دهد خانه در هوای نامساعد بسته شود. آجرهای گلدار با به دام انداختن هوا در فضای داخلی توخالی کار می‌کنند که به عنوان عایق حرارت عمل می‌کند و به خنک‌تر ماندن نما در زیر نور خورشید غربی کمک می‌کند.

آجرهای در معرض برای ایجاد یک نمای مدرن Maison A منطقه نشیمن

ساخت و ساز آگاهانه هزینه

آجرهای سوراخ دار و انباشته نمای ساختمان NUA Arquitectures

نماهای آجری سوراخ‌دار برای ساختمان‌های تجاری مانند این مرکز توزیع غذا در محله کمپکلار تاراگونا اسپانیا بسیار مفید است. طراحی شده توسط NUA Arquitectures، ترکیب نماهای آجری و عناصر فلزی پیش ساخته به این معنی است که ساخت و ساز می تواند بسیار مقرون به صرفه و سریع انجام شود – فقط در سه ماه. سبک ساختمان آن را ایمن و کنترل آب و هوا می کند در حالی که اجازه می دهد نور طبیعی از سوراخ های آجر عبور کند.

جدایی از یکنواختی معماری

فراتر از صفحه نمایش آجر-نما OBBA

برخی از طراحان، مانند OBBA از سئول، کره جنوبی، از آجرهای سوراخ دار برای ایجاد ظاهری کاملاً جدید در محله ای غیرقابل توجه از نظر معماری استفاده کرده اند. ساختمان گوشه‌ای که Beyond the Screen نامیده می‌شود، شکل جالبی دارد که تحت تأثیر خطوط عقب‌نشینی و الزامات نور طبیعی است. این در واقع از 14 واحد در دو بخش تشکیل شده است که توسط یک راه پله مرکزی نیمه بیرونی با یک صفحه آجری منحصر به فرد به جلو و پشت متصل شده اند. این بخش آجری سوراخ‌دار نمای ساختمان را فیلتر می‌کند، اما نور طبیعی و تهویه را نیز امکان‌پذیر می‌کند. نور فیلتر شده نیز حیاط را با نور روز پر می کند. ولوم دوگانه به همه واحدها اجازه می دهد تا سه طرف باز برای تهویه متقاطع بهتر داشته باشند. ساختمان جدید اندازه مسکن مورد نیاز شهر را با طراحی جذاب تری فراهم می کند که یکنواختی سازه های مسکونی بی شمار دیگر را می شکند.

آجر نسوز ایده ای نو برای دکوراسیون اتاق خانه شما
بیشتر بخوانید

طراحی-پیشرو نمای حومه

نمای آجر سوراخ دار رزیدنس

با برداشتی متفاوت از نمای معمولی، Arquitetos Associados KS Residence در ناتال، برزیل را با چهره ای خلاقانه ایجاد کرد که چیزی بیش از علاقه به طراحی را اضافه می کند. این الگو که در آجر نما پیچیده شده، دارای طراحی سوراخ‌دار است که حریم خصوصی و تهویه عالی و همچنین نور طبیعی فراوان را فراهم می‌کند. در طرفین، بخش سوراخ شده باریک تر است و فقط در سطح بالایی قرار دارد، بنابراین پنجره های بلند و باریک نور اضافی را وارد می کنند. سطح بالایی اتاق خواب ها را نگه می دارد که از بخش آجری سوراخ دار بهره می برند. ترکیب با سطح پایین فرورفته اما آشکار و وسعت شیشه در کف اصلی، طراحی سوراخ‌دار یک عنصر معماری منحصر به فرد و پیچیده را اضافه می‌کند.

نگاه سبک تر

خانه دیامانت با دیوار آجری سوراخ شده

این خانه در آرژانتین که توسط Marsino Arquitectos Asociados مشرف بر صخره‌های غربی رودخانه پارانا است، به گونه‌ای ساخته شده است که فضای کارآمد، انعطاف‌پذیر و آگاه به انرژی باشد. یک عنصر مهم در دستیابی به این امر، علاوه بر پلان T شکل، سایه های آجری-دیواری است که بین خانه و منظره قرار گرفته است. اینها نه تنها فضاها را از نور مستقیم شدید خورشید محافظت می کنند، بلکه یک عنصر معماری را اضافه می کنند و در عین حال به تعریف مناطق پوشیده شده کمک می کنند. طراحی به ساختمان عمق می بخشد و در عین حال جلوه کلی خانه را سبک تر می کند. نورگیرهای سقف نیز نور طبیعی بیشتری را وارد می کنند.

واحه در آب و هوای گرمسیری

عمارت با حصار ساخته شده از آجر سوراخ شده

صاحبان خانه فلیک در سینره اندونزی، با تمایل به داشتن خانه ای که تصویری متواضع و گرم به نمایش بگذارد، از Delution خواستند تا از آجر در ساخت آن استفاده کند. از آنجا، معماران یک خانه دوستدار محیط زیست را طراحی کردند که شامل چهار باغ و یک حوض ماهی است. به دلیل هوای گرم و تمایل خانواده به گذراندن زمان زیادی در هوای آزاد، فلیک هاوس شامل لایه دوم نما در اطراف خانه است که از طرح آجری پلکانی ساخته شده است، نور خورشید را مهار می کند و به حفظ گرما کمک می کند. روز بیرون از خانه علاوه بر این، نور فیلتر شده نه تنها به باغ‌ها، بلکه به فضاهای داخلی نیز که به این واحه‌های سرسبز باز می‌شوند، آرامش می‌بخشد. طرح آجر سوراخ‌دار نیز در دیوار اطراف خانه استفاده می‌شود که متمایز به نظر می‌رسد و به حفظ حریم خصوصی می‌افزاید.

جهت دریافت مشاوره طراحی انواع آجر نما و آجر نسوز با شماره 09129640179 تماس داشته باشید.

منبع : homedit

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *