انواع آجر برای خانه ها

انواع آجر برای خانه ها

در حال ساخت یا بازسازی خانه خود و با انواع آجرهای موجود برای خرید سردرگم مانده اید؟ اینطور نباشید! خرید و نصب آجر برای اهداف مختلف یک پروژه بنایی رضایت بخش است. بسته به نیاز شما ، هر نوع آجر یکپارچگی زیبایی و ساختار خاص خود را ارائه می دهد. چهار نوع اصلی آجر وجود دارد که قبل از شروع پروژه باید با آنها آشنا شوید: آجرهای سازه ای ، آجرهای نسوز ، روکش ها و سنگفرش ها.

P1

انواع آجر در خانه ها

آجرهای سازه ای

آجرهای سازه ای

آجرهای سازه ای برای دستیابی به ظاهر خواص از مواد مختلف خاصی تشکیل شده اند. آنها در ابعاد استاندارد 3.5 X 2.25 X 8 اینچ هستند ، اگرچه اندازه های دیگر در دسترس هستند. همانطور که از نامش پیداست ، آجرهای سازه ای به ساختمان شکل و استحکام می بخشد. با این حال ، در ساخت و سازهای مدرن ، آجرها معمولاً برای اهداف زیبایی اضافه می شوند و چوب ، بتن و فولاد را برای انجام بیشتر کارهای سنگین رها می کند.

یکی از انواع محبوب آجرهای سازه ای ، آجر سیلیکات کلسیم نامیده می شود. این آجرها از هر طرف روکش صافی دارند و در رنگهای مختلف از قرمز تیره تا سفید خالص وجود دارند. آجرهای سیلیکات کلسیم ساخته شده از ماسه و آهک ، مقاومت متوسطی در برابر آب ، آتش و سایش دارند.

اما شاید محبوب ترین مواد برای آجر خاک رس باشد. بسته به نحوه ساخت ، آجرهای سفالی می توانند بسیار متراکم بوده و قادر به تحمل شرایط شدید باشند. آجرهای سفالی ساخته شده با دست معمولاً دارای صورت یا سطح بیرونی نامنظم (اما جذاب) هستند ، در حالی که آجرهای ساخته شده توسط ماشین معمولاً دارای صورت صاف هستند. آجرهای سفالی به طور سنتی در رنگ های خاکی عرضه می شوند و ترکیب طبیعی خاک رس آنها را منعکس می کند.

نصب آجرهای سازه ای شامل چیدن آجرها بین لایه های ملات است. آجرها معمولاً در مراحل اولیه ساخت بر روی یک پایه بتنی چیده می شوند. کار همزمان در بخشهای کوچک برای جلوگیری از خشک شدن سریع ملات ، یک لایه ملات بر روی آجرهای موجود انداخته می شود و آجرهای جدید با الگوی خاصی (مانند “پیوند برانکارد”) که در آن آجرها جبران می شوند ، روی آن چیده می شود. با هر سطر) سپس ملات قبل از خشک شدن از مفاصل پاک می شود و روند ادامه می یابد.

آجرهای بادی

آجرهای بادی

آجرهای بادی زیر مجموعه خاصی از آجرهای سازه ای هستند. این آجرها به جای جامد بودن ، حدود دوازده سوراخ در ضلع وسیع خود دارند. آنها به طور معمول در فونداسیون ساختمان پراکنده شده اند تا جریان هوا را در یک فضای خزنده ارتقا دهند. این به جلوگیری از تجمع رطوبت و گرما و همچنین کند شدن یا جلوگیری از حمله پوسیدگی به چوب کمک می کند. آنها مانند سایر آجرهای سازه ای نصب شده یا در یک پایه بتنی تعبیه شده اند.

نحوه عایق صدا کردن دیوار آجری
بیشتر بخوانید

آجرهای نسوز

آجرهای نسوز

همانطور که از نامش پیداست ، آجرهای آتش نشانی در برابر گرمای شدید داخل کوره ها ، کوره ها و شومینه ها مقاومت می کنند. آنها آجرهای مبتنی بر خاک رس با ترکیب دقیق سیلیس و اکسید آلومینیوم هستند که به آنها اجازه می دهد در برابر درجه حرارت بالا مقاومت کنند.

اگر از آجرهای معمولی در کاربردهایی که نیاز به آجرهای نسوز دارند استفاده شود ، آجرها در معرض ترک خوردگی قرار می گیرند و گرمای زیادی را برای پخت و پز یا گرمایش موثر جذب می کنند. آجرهای نسوز اغلب داخل شومینه قرار دارند ، اما آجرهای سفالی جذاب تر (و ارزان تر) نمای بیرونی را تزئین می کنند.

آجرهای نسوز همانند آجرهای سازه ای نصب می شوند.

روکش آجریروکش آجری

روکش های آجری ظاهر بیرونی آجر را بدون ارائه هیچ گونه پشتیبان ساختاری می دهند. آنها فقط برای اهداف زیبایی هستند و ضخامت آنها حدود نیم اینچ است. طراحان معمولاً از روکش های آجری در داخل خانه برای دیوارهای برجسته یا چلپ چلوپ پشت استفاده می کنند. با این حال ، آنها برای برخی از پروژه های بیرونی مانند تزئین یک پایه ساده بتنی مناسب هستند.

شما می توانید روکش ها را به صورت آجر یا ورق مش جدا خریداری کنید. آجرهای جداگانه به شما این امکان را می دهد که با یک طرح خلاق باشید ، اما ورق های مش نصب سریع و آسان را با حدود 12 آجر که به صورت الگو بر روی هر ورق متصل شده اند ، امکان پذیر می کند.

روکش های آجری متفاوت از سایر آجرها نصب می شوند. اگر تجربه نصب کاشی را دارید ، نصب روکش آجری یک تکه کیک خواهد بود. با یک چسب کاشی که برای سطحی که روی آن کار می کنید (سیمان ، دیوار گچ ، چوب و غیره) طراحی شده است ، شروع کنید و آن را در یک لایه نازک روی ماله بچسبانید و همزمان در قسمت های کوچک کار کنید. آجرهای جداگانه یا ورقه های مش را روی چسب محکم فشار دهید.

کارخانه آجر نما اصفهان
بیشتر بخوانید

پس از خشک شدن چسب ، ملات را مطابق دستورالعمل کیسه مخلوط کنید. برای کاربرد دقیق ، یک کیسه ملات (که شبیه یک کیسه شیرینی بزرگ و سنگین است) در حدود 3/4 راه با ملات پر کنید. قسمت بالا را به سمت پایین بچرخانید و ملات را داخل شکاف ها فشار دهید. مجدداً در قسمتهای کوچک کار کنید تا مطمئن شوید ملات قبل از مرحله بعدی خشک نشود.

ملات اضافی را با یک نازک پاک کنید و با یک برس رنگ چند بار روی آن بکشید. پس از خشک شدن ملات ، می توانید با استفاده از سیلانت ، آخرین مرحله را به آن بدهید

سنگفرش های آجری

سنگفرش های آجری

سنگفرش های آجری که آجر کف فرش نامیده میشود،  در ده ها شکل ، اندازه و رنگ وجود دارد و از مواد مختلفی از خاک رس گرفته تا بتن (که می توان آنها را رنگ آمیزی و قالب بندی کرد تا دقیقاً شبیه آجرهای سفالی باشد) تشکیل شده است. این آجرها ظاهری مسطح تر و محکم تر از نمونه های ساختاری خود دارند و به قدری محکم ساخته شده اند که تحمل تردد زیاد و سایر ساییدگی ها را دارند.

سنگفرش های آجری یا بتنی معمولاً حیاط ، راهروها ، پیاده روها و دیوارهای باغ را ایجاد می کند. صاحبان خانه و سازندگان برای اهداف زیبایی و نگهداری سنگ فرش های آجری یا بتنی را به عنوان جایگزینی برای بتن ریخته شده انتخاب می کنند. بتن ریخته شده در شرایط خاصی تمایل به ترک خوردن دارد ، اما اتصالات موجود در بین سنگفرش ها تمایل به چنین ترک های بزرگی را کاهش می دهد. هنگام ایجاد ترک ، حذف و تعویض فقط سنگفرش های آسیب دیده بسیار ساده است.

برای نصب سنگفرش ملات لازم نیست ، اما یک سطح صاف ضروری است. برای تثبیت سطح و کمک به جلوگیری از علف های هرز ، با پوشاندن یک منطقه مسطح با شن خرد شده یا شن نخود شروع کنید. سطح را تا آنجا که ممکن است صاف کنید ، سپس کاشی های آجری را بسیار محکم در برابر یکدیگر قرار دهید. هنگامی که همه آجرها در جای خود قرار گرفتند ، منطقه را با یک لایه ماسه بپوشانید و ماسه را به داخل اتصالات بکشید. در صورت لزوم این کار را تکرار کنید تا تمام مفاصل پر شوند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *