همه چیز درباره آجر

همه چیز درباره آجر

شاید یک قطره آب چندان قابل توجه به نظر نرسد، اما میلیاردها و میلیاردها قطره از این قبیل، اقیانوس را تشکیل می دهند. به طور مشابه، هر آجر نقش مهمی در تشکیل پایه های محکم در هنگام ساخت خانه خود دارد. هرگز نمی‌توان ظاهر ناهموار و دوام سنگفرش‌های آجری را شکست داد تا مسیری چشمگیر به درب ورودی یا مسیری پرپیچ‌وخم از میان باغ ایجاد کند. آجر ضروری است اما مردم به سختی در مورد انواع و کاربردهای آن آگاه هستند.

آجر قدیمی ترین مصالح ساختمانی است. آجر تاریخ خود را در مصر و روم باستان آغاز کرد. در این زمان از آجر برای ساخت سازه های پیچیده استفاده می شد که شامل طاق ها و موارد دیگر بود. در حالی که این آجرها تا حدودی با آنچه امروز می بینیم متفاوت بودند، اما نام آنها شبیه ازاره بود که از یونانی ترجمه شده است – آجر.

گفته می شود که اولین آجرهایی که مورد استفاده قرار می گرفت، آجر خشک محسوب می شد. آجرهای خشک را با دادن شکل خاصی به خشت یا گل می ساختند. در زمان های گذشته، پخت حرارتی برای انسان آشنا نبود. به این ترتیب آجرها را تا زمانی که به اندازه کافی مستحکم نمی شدند در آفتاب می پختند و خشک می کردند.

امروز، شاید یک آجر در اوج تکامل خود است. خواص آن تقریباً کامل است، قوی تر، مقاوم در برابر آب و یخ زدگی است. آجر یک ماده بسیار قابل اعتماد است که در حفظ گرما و دوام هیچ ماده دیگری با آن قابل مقایسه نیست. همچنین آجر از نظر اکولوژیکی ماده ای ناب است که مطابق با استانداردهای مدرن پایداری است.

آجرها انواع  مختلفی دارند که در بازار موجود هستند و با توجه به کاربرد، اندازه، کیفیت، منشأ، بافت، مصالح مصرفی و نحوه شکل‌گیری نام‌گذاری شده‌اند. آجر نه تنها در ساخت و سازهای مسکونی و ساختمانی استفاده می شود، بلکه یکی از عناصر ضروری واحدهای تولیدی در صنایع می باشد. در صنایع از آجر در کوره استفاده می شود. همچنین در آستر کوره ها استفاده می شود.

تراس ساخته شده از آجر تخریب
بیشتر بخوانید

آجر نسوز

آجر نسوز رایج ترین نوع آجر مورد استفاده در ساختمان ها و صنایع می باشد. این نوع آجرها برای تحمل دمای بالا و همچنین جذب گرما تولید می شوند. به افزایش بهره وری انرژی کمک می کند. در آجرهای نسوز، اکسید آلومینیوم با ارزش ترین محتوای موجود است. دارای حجم 50-80 درصد است. این نوع آجرها می توانند تا دمای 1648 درجه سانتیگراد را تحمل کنند.

انواع آجر سفالی نسوز

  • آجر نما

  • آجر معمولی یا ساختمانی

  • آجر توخالی

  • آجر سوراخ دار

  • آجر کف فرش

  • آجر لعاب سرامیکی،

  • آجر نازک

  • مقاوم در برابر مواد شیمیایی،

  • آجر مهندسی،

  • آجر آکرینگتون،

  • آجر اسیدی،

  • آجر نسوز

  • آجر کلینکر

  • آجر هلندی

آجرهای شیمیایی

آجر شیمیایی

انواع دیگر آجرهای رایج که در بازار مورد استفاده قرار می گیرند آجرهای شیمیایی هستند. این نوع آجرها پخته نمی شوند. اینها با اعمال گرما و فشار در اتوکلاو تولید می شوند.

آجر سیلیکات کلسیم:

با توجه به مواد موجود در آن، آهک شنی یا سنگ آهک نیز نامیده می شود. این نوع آجرها از آهک ساخته می شوند که به جای پختن با خاک رس، با مواد سیلیکات می چسبند. مواد اولیه مورد نیاز برای ساخت این نوع آجرها شامل آهک، ماسه، کوارتز، سنگ چخماق یا سنگ های سیلیسی است که به صورت خرد شده استفاده می شوند و همه آنها را با مواد معدنی مخلوط می کنند تا رنگ دهند. مدت زمان طولانی در حدود سیزده تا چهارده ساعت طول می کشد تا آجرها سخت شوند. نتیجه نهایی یکنواخت و دقیق است. برای جلوگیری از آسیب رساندن به آجر و لایه آجری نیاز به رسیدگی دقیق دارد.

راه اندازی سایت جدید شهر آجر
بیشتر بخوانید

آجرهای بتنی:

این نوع آجرها با بتن و ماسه و به کمک دستگاه ساده ساخته می شوند. فرآیند ساخت این نوع آجرها زمانی شروع می شود که تسمه نقاله مخلوط ماسه و بتن را به ماشین اضافه می کند. سپس این ماشین‌ها مقدار خاصی از بتن را در قالبی می‌ریزند که با ارتعاش حباب‌ها را از بین می‌برد. بعداً آنها را برای خشک کردن به حیاط آجر می‌برند که در رنگ‌های مختلف موجود است.

آجرهای توخالی (آجرهای هوشمند)

آجرهای توخالی 100% محصولاتی طبیعی و سبز هستند که در ساخت خانه های طولانی مدت استفاده می شوند. خانه هایی که با آجر توخالی ساخته شده اند کاربر پسند هستند و هزینه کمی دارند. آسایش طبیعی را برای نسل فراهم می کند و به ساخت سریعتر کمک می کند. این خانه ها در تابستان خنک و در زمستان گرم می مانند..

آجرهای توخالی در مدت زمان بسیار کوتاهی نسبت به آجر سنتی برتری پیدا کردند و دلایل خاصی برای آن وجود دارد.

آنها مقرون به صرفه هستند، سازگار با محیط زیست هستند و انرژی کم مصرف می کنند. از آنجایی که اینها عایق هستند، فضای داخلی را در تابستان خنک و در زمستان گرم نگه می دارند. مقاومت فشاری خوبی از خود نشان می دهند. گزارش MinEnergy می گوید آجرهای توخالی ایمنی بیشتری در هنگام زلزله ایجاد می کنند.

اکنون انتخاب کاملاً با شماست در حالی که عنصر اصلی و اساسی برای ساخت خانه خود را خریداری می کنید که یک آجر است یا باید بگوییم آجر هوشمند.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *