بررسی آجر نما

آجرها از جمله مصالحی هستند که از دیرباز در معماری ایرانی مورداستفاده قرارگرفته و یکی از شاخصه‌های اصلی معماری ایرانی اسلامی هستند. خشت‌های منظم مستطیل شکل که به دست معماران توانا به زیبایی در کنار یکدیگر نشسته و بناهایی ارزشمند و ماندگار را خلق کرده‌اند. عناصری مقاوم که در طول سالیان طولانی مقاومت خود را از دست نداده و ساختمان‌ها را به‌خوبی حفظ کرده‌اند.

بررسی آجر نما

با پیشرفت فناوری و ورود مصالح و ابزارهای جدید آجر نه‌ تنها ارزش و کاربرد خود را از دست نداده است بلکه با آخرین فناوری‌ها همراه شده و با ترکیب و ظاهری جدید جایگاه خود را در ساختمان‌سازی و معماری به‌خوبی حفظ کرده‌اند.

آجر نما

یکی از کاربردهای فراوانی که امروزه آجرها دارند استفاده از آن‌ها به‌عنوان نمای ساختمان و یا داخل خانه است که به‌ اصطلاح به آن آجر نما گفته می‌شود. آجر نما برای زیبایی و پوشاندن سطح خارجی خانه به کار می‌رود. برای این منظور آجرهای باکیفیت بدون هیچ‌گونه درز و خلل و فرجی تولید می‌شوند. این آجرها بسیار مقاوم بوده و در برابر رطوبت و سرما و گرما از خود مقاومت بالایی نشان می‌دهند.

آجرنما در رنگ‌های مختلفی به بازار عرضه می‌شود که این رنگ‌ها ناشی از مواد به‌کاررفته در ساخت آجر است. امروزه برای افزایش دوام این آجرها آن‌ها را به‌صورت آجر نسوز تولید می‌کنند تا مقاومت آن را بالابرده و مانع از خرابی و فرسودگی زودرس آجرها شوند.

آجر نما علاوه بر استفاده در نمای خارجی ساختمان در دکوراسیون داخلی خانه نیز کاربرد دارد. با توجه به سلیقه افراد مختلف و حس گرما بخشی که آجر به فضا می‌دهد، از آجر در قسمت‌های مختلف خانه می‌توان استفاده کرد. پوشاندن بخشی از دیوار اتاق‌ها، حمام، آشپزخانه و یا شومینه می‌تواند علاوه بر زیبایی، تلفیقی از معماری مدرن و سنتی در منزل شما باشد.

ویژگی‌های آجر نسوز برای نمای ساختمان
بیشتر بخوانید

آجر نما علاوه بر ساختمان‌های مسکونی در مکان‌های تجاری مانند رستوران‌های سنتی و یا حتی مدرن، کافی‌شاپ‌ها، مساجد و مکان‌های مذهبی نیز کاربرد فراوانی دارد. مساجد ایرانی و همچنین مساجدی که در سراسر دنیا با الهام از مساجد ایرانی ساخته‌شده‌اند، آجر را یکی از اصلی‌ترین عناصر مصالح خود می‌دانند. امروزه آجر نما در بسیاری از این مکان‌های مقدس و مذهبی به‌صورت چشم‌نواز و زیبا، جلوه گری می‌کند.

مراحل ساخت آجر نما

بررسی آجر نما

همان‌طور که گفته‌ شد برای مقاومت بیشتر آجر نما آن را به‌صورت آجرنسوز نما تولید می‌کنند. آجر نسوز که به آن آجر آتشی نیز گفته می‌شود ترکیبی از خاک رس و چند ماده دیگر است. ‌نوعی سرامیک است که در برابر حرارت بالا مقاوم بوده و کاربرد اصلی آن کوره‌های ذوب است. در حال حاضر علاوه بر مصارف تجاری، از این آجر نسوز برای ساخت انواع آجرنما استفاده‌شده و به‌صورت آجر نما نسوز به بازار عرضه می‌شود. این آجر در نمای ساختمان، کف ساختمان و قسمت‌های مختلف ازجمله شومینه، آشپزخانه، حمام و… به علت مقاومت بالا استفاده می‌شود.

خوب است بدانید برای ساخت این آجر بعد از ترکیب مواد و قرار دادن در کوره، با حرارت بسیار بالا و در حدود 1500 در جه سانتی‌گراد آجر را حرارت می‌دهند. آجرنسوز نما به‌آسانی ترک برنمی‌دارد، تغییر رنگ نداده و شوره نمی‌زند. همچنین با مقاوم کردن دیوارها به‌نوعی عایق مناسب برای فصول مختلف سال نیز است.

جهت مشاوره فنی با تیم شهر آجر تماس حاصل فرمایید.

0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *